Werkgevers Zorgvervoer en Taxi verbazen zich erover dat CNV en FNV hun ‘eindbod’ nog niet hebben geaccepteerd
De werkgevers in het zorg- en taxivervoer verbazen zich erover dat vakbonden CNV en FNV hun ‘eindbod’ voor een cao voor 2023 nog niet hebben geaccepteerd. De werkgevers hadden daar een ultimatum tot dinsdag 25 oktober aan gehangen. Daarmee zijn, aldus de werkgevers, het historisch hoge loonbod van 12 procent en de onderhandelingen ‘opgeschort.’
Martijn Kersing (Noot Holding), voorzitter van de werkgeversdelegatie, vindt het onbegrijpelijk dat de vakbonden het eindbod nog niet hebben geaccepteerd: “Wij hechten er alle belang aan dat er een nieuwe cao komt, dat geeft rust en duidelijkheid voor iedereen. Bonden dreigen met hun houding de werknemers de zo zeer gewenste loonsverhoging per 1 januari van 8% door de neus te boren.”
Tijdens de onderhandelingen kregen werkgevers steeds vaker het signaal dat voor de meeste van hun werknemers een stijging van het salaris het allerbelangrijkste was, terwijl vakbonden aanvullende eisen en voorwaarden stelden. Om dit te toetsen heeft KNV een enquête opgesteld die door de werkgevers onder hun personeel is uitgezet, en waarin de werknemers konden aangeven of zij kunnen instemmen met het voorstel van werkgevers. Deze enquête werd ruim 3200 keer ingevuld en ruim 74% van de respondenten (waarvan 90% chauffeur) zou kunnen instemmen met het voorstel van werkgevers.
De enquête was anoniem en vrijblijvend en kon ook maar één keer worden ingevuld. Werkgevers konden niet zien welke werknemers de enquête invulden en ook de resultaten niet inzien. Als een werknemer het eindbod niet goed vond, kon deze ook aangeven waarom niet en daar is dus door ruim 25% van de respondenten gebruik van gemaakt.
Werkgevers verbaast het dat vakbonden het eindbod nog niet zelf aan hun achterban hebben voorgelegd, temeer omdat het eigen personeel heel goed weet dat de coronacrisis en de huidige hoog oplopende kosten de bedrijfstak geen goed doen en er dus wel degelijk een goed eindbod ligt. Meer zit er van de kant van werkgevers ook echt niet in.
Het verlopen van het ultimatum heeft inmiddels tot gevolg dat de cao loonstijging niet in de tarieven kan worden doorberekend. “Doordat in de NEA-index geen rekening kan worden gehouden met een nieuwe cao, wordt er van een landelijk gemiddelde loonkostenontwikkeling uitgegaan die veel lager ligt dan hetgeen wij graag onze werknemers willen uitbetalen,” aldus Martijn Kersing. De NEA-index is echter nog niet definitief vastgesteld en werkgevers willen op basis van het eindbod nog steeds tot een nieuwe cao komen met de vakbonden, zodat werknemers de loonstijging per 1 januari 2023 wel krijgen.
De werkgevers gebruiken in hun persbericht hun welwillendheid en de NEA-index als drukmiddel: “Als de publicatie van de NEA-index er eenmaal is en er is geen nieuwe cao afgesproken, is het onmogelijk om op een later moment méér af te spreken dan waar in de index mee wordt gerekend. Werkgevers kunnen deze extra kosten dan niet meer doorbelasten. De ondernemers hebben de afgelopen maanden de fors gestegen brandstofprijzen al voor de kiezen gehad. Daar heeft de index voor dit jaar geen rekening mee kunnen houden. De marges in het vervoer zijn laag. Extra kosten waar geen inkomsten tegenover staan, zijn door de sector niet te dragen.”
• Werkgevers Zorgvervoer en Taxi verbazen zich erover dat CNV en FNV hun ‘eindbod’ nog niet hebben geacepteerd. Redactiefoto.