85% van de wereldwijde bedrijven heeft geen geloofwaardige plannen om de vliegemissies van bedrijven te verminderen
De grootste bedrijven ter wereld slagen er niet in doelen te stellen voor de meest klimaatintensieve vorm van zakenreizen: vliegreizen. 85% van de wereldwijde bedrijven slagen er niet in om ambitieuze doelen te stellen om de uitstoot van zakenreizen te verminderen, blijkt uit de tweede editie van een ranglijst over zakenreizen door The Travel Smart Campaign. Slechts 50 van de 322 bedrijven hebben doelen gesteld om de uitstoot van zakenreizen te verminderen.
Van de bedrijven die doelstellingen hebben, ontvangen slechts vier bedrijven de “gouden standaard”, d.w.z. rapporteren vliegreisemissies en verbinden zich ertoe deze tegen 2025 of eerder met 50% of meer te verminderen. Dit zijn Novo Nordisk (Farmaceutica, Denemarken), Swiss Re (Finance, Zwitserland), Fidelity International (Finance, Verenigd Koninkrijk) en ABN Amro (Finance, Nederland).
In het allereerste overzicht van rapportage van niet-CO2-emissies gerelateerd aan zakelijk vliegen, blijkt uit de ranglijst dat 40 bedrijven het voortouw nemen door alle broeikasgasemissies te rapporteren die verband houden met zakenvluchten. Farmaceutische reuzen AstraZeneca en Pfizer en adviesbureaus Boston Consulting Group en Deloitte geven het voorbeeld door de volledige impact van vliegen mee te nemen in hun rapportages.
De klimaatimpact van zakelijk vliegen reikt verder dan de CO2-uitstoot. Vliegtuigmotoren stoten naast CO2 nog andere gassen uit – lachgas, zwaveldioxide en water – en fijnstof (roet). Deze worden gewoonlijk niet-CO2-emissies genoemd en er wordt geschat dat ze verantwoordelijk zijn voor tweederde van de totale klimaatopwarming door vliegen. Toch geven maar heel weinig bedrijven de totale impact van zakenvluchten weer door rekening te houden met niet-CO2-effecten.
Denise Auclair, zakenreismanager bij Transport & Environment, zei: “Bedrijven sluiten de ogen voor de schade die vliegen voor werk aanricht. De meeste bedrijven ondernemen weinig tot geen actie op het gebied van zakenvliegen, waardoor andere reisdoelen zinloos worden in de context van de aanpak van klimaatverandering. Slechts enkele koplopers stemmen overeen met de wetenschap door niet-CO2-emissies te rapporteren – het verborgen deel van de ijsberg van de volledige klimaatimpact van de luchtvaart”.
Volkswagen, KPMG en Johnson & Johnson zijn de drie grootste uitstoters van de Travel Smart Ranking zonder doel om hun reisemissies te verminderen. Maar het stellen van dergelijke doelen is mogelijk en noodzakelijk, aangezien bedrijven van vergelijkbare grootte en sector zoals McKinsey, Deloitte en AstraZeneca dat hebben gedaan.
Uit het onderzoek blijkt dat als 10% van de bedrijven – de grootste uitstoters van de ranglijst – 50% reductiedoelstellingen zou vaststellen, dit al halverwege de verwezenlijking van de wereldwijde doelstelling van -50% in de uitstoot van zakelijke vliegreizen tegen 2025 zou zijn. Nu belangrijker dan ooit, willen we binnen 1,5°C van de opwarming van de aarde blijven.
Voor het kritieke decennium tot 2030 is minder vliegen de beste manier om de luchtvaartemissies te verminderen, aangezien de timing voor de opschaling van duurzame brandstoffen en emissievrije vliegtuigen momenteel na 2030 is en compensatie de vermindering van emissies niet kan vervangen.
De Travel Smart-campagne roept bedrijven op om ambitieuze doelen te stellen om de uitstoot van zakenreizen te verminderen, waar mogelijk over te stappen van reizen per vliegtuig naar reizen per trein, en videoconferenties voorrang te geven als vervanging voor langeafstandsvluchten.
Denise Auclair concludeert: “De grootste uitstoters spelen een onevenredige rol bij het verminderen van de uitstoot van hun zakelijke vliegreizen. De middelen om dit te bereiken zijn toegankelijker dan ooit tevoren: treinreizen als de afstanden dat toelaten en videoconferenties om langeafstandsvluchten te vermijden.”
- 85% van de wereldwijde bedrijven heeft geen geloofwaardige plannen om de vliegemissies van bedrijven te verminderen. Illustratie: Transport & Environment.