Arriva voert campagne om passagiers vaker ‘Hallo’ te laten zeggen tegen de buschauffeur
Zien we elkaar nog wel staan of zitten in deze tijden? Niet meer zo goed. En als we elkaar zien zitten we half verscholen achter een mondkapje. Dat moet anders, dacht communicatie-ondernemer Wini Weidenaar uit Friesland. “Ik fiets bijna dagelijks naar mijn werk van Bartlehiem naar Leeuwarden en op een dag bedacht ik: hoe zou het zijn om iedereen die ik tegenkom te groeten?”, schrijft ze op haar site Groetjemee.com. Ze probeerde het uit en inmiddels heeft ze al een heleboel ‘hoi-relaties’, zoals Weidenaar dat noemt.
En zij niet alleen. De ‘groetjemee-campagne’ is ook opgepakt door onder meer busmaatschappij Arriva. Het leek het bedrijf een goed idee om passagiers te stimuleren eens wat vaker ‘hallo’ tegen de chauffeur te zeggen. Arriva voorzag alle bussen in de noordelijke regio al van stickers en toonde boodschappen op de videoschermen in de bussen. Gelderland volgde al snel en ook in Brabant gaat vervoerder Hermes een vergelijkbare campagne voeren, onder het motto: ’t Handje naar de buschauffeur’. In Limburg zijn eveneens groet-plannen.
In de oproep stelt Arriva dat vooral het missen van elkaars gezichtsuitdrukking door de mondkapjes moet worden gecompenseerd: “Kijk daarom eens wat vaker in de ogen van de chauffeur en groet hem of haar gewoon enthousiast terug. Dat maakt het leven mooi.” Bovendien maak je er Arriva-buschauffeur als Derk Jan blij mee. “Het komt in ieder geval de sfeer in de bus ten goede als je al vrolijk groetend de bus in stapt. En dat houdt het werk ook leuk.”
Opvallend is wel dat deze campagne wordt gelanceerd in een provincie (Fryslân) waar busreizigers sinds jaar en dag de buschauffeur bedanken bij het uitstappen. En dat zowel in het Fries als in het Nederlands.
- Arriva voert campagne om passagiers vaker ‘Hallo’ te laten zeggen tegen de buschauffeur. Foto Arriva.