Ride-hailing app Bolt landde vandaag in Brussel; Uber vraagt Raad van State om duidelijkheid over toepassing Brusselse ‘noodwet’
Ride-hailing app Bolt landde vandaag op de turbulente Brusselse taximarkt. Het Estse bedrijf hoopt chauffeurs voor zich te winnen met een lage commissie van 15 procent – minder dan die van Uber, maar even hoog als die van Heetch. De nieuwe speler hoopt zelfs niet alleen VVB-chauffeurs van huurauto’s met chauffeur aan te trekken, maar ook taxichauffeurs. In de tussentijd zijn begin februari acht Uber-voertuigen in beslag genomen en is Uber naar de Raad van State getrokken om de huidige ‘noodoplossing’, die het heeft helpen schrijven, uit te laten leggen.
De Brusselse taxiwereld is amper bekomen van de onrust eind vorig jaar over het Uber-verbod en de voorlopige her-legalisatie van de taxi-app. Maar vandaag start de Estse ride-hailingapp Bolt, die al elektrische scooters in de Belgische hoofdstad heeft, met een commissie van 15% op de ritprijs. Een Bolt-rit kost passagiers minimaal 1,25 euro per kilometer en 30 cent per minuut. Het minimumtarief voor één rit is 8 euro.
Volgens Laurent Pantusa, die de afgelopen zeven maanden de Belgische divisie van Bolt leidde, werkt Bolt al succesvol samen met taxichauffeurs in Duitsland en Spanje. Hij zegt dat er al contacten zijn geweest met enkele van de kleinere Brusselse taxibedrijven, tot nu toe zonder succes. Net als Uber en Heetch kan Bolt profiteren van de ‘noodoplossing’ die de Brusselse regering – met hulp en kant-en-klare wetsteksten van Uber – heeft bedacht om tijd te winnen tot de zomer. Dan moet de nieuwe taxiwet klaar zijn.
Het Brusselse hof van beroep oordeelde eind november dat Uber illegaal was in de hoofdstad. Het Amerikaanse bedrijf moest zijn activiteiten stopzetten onder dreiging van boetes van 10.000 euro per rit. Na meerdere grootschalige protesten van ‘bedrogen’ Uber-chauffeurs kwam premier Rudi Vervoort met een noodoplossing. Nu heeft het Amerikaanse bedrijf, samen met Brusselse chauffeursverenigingen en enkele individuele chauffeurs, de Raad van State gevraagd om de toepassing van de onlangs aangenomen noodverordening te verduidelijken. Na een stemming in het Parlement stelt een nota van Mobiliteit Brussel dat alleen chauffeurs met een VVB-vergunning afgeleverd door het Brussels Gewest in de hoofdstad mogen werken. Vlaamse en Waalse chauffeurs mochten niet meer werken in Brussel.
Uber roept nu de hulp in van de Raad van State. “We hopen dat het een deel van de verwarring wegneemt voor chauffeurs die nu boetes riskeren en hun auto in beslag zien nemen omdat ze aan het werk zijn.” Begin februari zijn acht Uber-voertuigen in beslag genomen. Er zijn echter ook 51 nieuwe vergunningen uitgereikt aan Uber-chauffeurs die hun aanvraag voor een Brusselse vergunning voor 15 januari hadden ingediend.
- Ride-hailing app Bolt landde vandaag in Brussel; Uber vraagt de Raad van State om duidelijkheid over toepassing Brusselse ‘noodverordening’. Foto Bolt.