Staatssecretaris Heijnen (I&W) bekijkt kansen en mogelijkheden spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster
Staatssecretaris Heijnen (I&W) bracht vanmiddag (21 februari) een werkbezoek aan Twente. Ze liet zich ter plekke op de hoogte stellen van de kansen en mogelijkheden van de grensoverschrijdende spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster en bezocht onder meer het station van Enschede. Daar blokkeren twee stootblokken op de rails die zo gewenste doorgaande verbinding. Bestuurders van Twente Board, provincie Overijssel, Regio Zwolle en EUREGIO deden een beroep op de staatssecretaris, om de doorgaande grensoverschrijdende spoorverbinding mogelijk te maken en financiële en politieke steun uit te spreken.
De staatssecretaris werd op het stadhuis van Enschede geïnformeerd over de regionale en Europese ambities voor de spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster. Op dit moment bestaan er twee spoorverbindingen tussen Zwolle en Münster, die elkaar ontmoeten in Enschede. Daar komen de treinen uit Zwolle en uit Münster elkaar tegen, met twee stootblokken die ze van elkaar scheiden. Het doel van het project EuregioRail is om de beide verbindingen aan elkaar te koppelen en zo een rechtstreekse lijn te realiseren.
Een technische studie in opdracht van EuregioRail liet vorig jaar zien dat voor een bedrag van 100 miljoen euro niet alleen de treinen uit Zwolle en Münster aan elkaar gekoppeld kunnen worden, maar ook de trein uit Dortmund door kan rijden tot Hengelo. Voor een infrastructurele opwaardering van dit formaat is dat een relatief kleine investering. Bovendien valt een aanzienlijk deel van de investering, 30 miljoen euro, aan Duitse kant. Aan Nederlandse kant is er dus slechts 70 miljoen nodig.
Maar er is haast bij: in Duitsland wordt het traject tussen Gronau en Münster geëlektrificeerd. De huidige dieseltrein die rijdt tussen Enschede en Münster zit namelijk aan zijn capaciteitsgrenzen. Als er aan Nederlandse kant niet op deze ontwikkeling ingespeeld wordt zullen de geplande elektrische dubbeldekstreinen uit Münster vanaf 2028 niet langer door kunnen rijden tot in Enschede. De urgentie om te handelen op deze mogelijkheid is groot, want de elektrificatie tussen Gronau en Enschede en de doorkoppeling naar Zwolle zijn noodzakelijk voor het behoud van de huidige grensoverschrijdende treinverbinding. De staatssecretaris werd daarom gevraagd om financiële steun voor deze eerste stap toe te zeggen.
De staatssecretaris werd ook gevraagd vanuit haar ministerie steun uit te spreken voor de opname van de Zwolle-Münster spoorverbinding in het Comprehensive Network van het Europese TEN-T netwerk. Deze stap is een voorwaarde voor het aanvragen van Europese subsidie, waarmee tot 40% van de realisatiekosten voor de doorgaande verbinding Europees gefinancierd kan worden.
- Staatssecretaris Heijnen (I&W, midden) bekijkt met vlnr. Roelof Bleker (burgemeester Enschede), Tijs de Bree (gedeputeerde Overijssel), Dinand de Jong (adjunct directeur-bestuurder van de EUREGIO), Gerard Gerrits (wethouder Hengelo), Rainer Doetkotte (burgemeester Gronau), Richard Korteland (burgemeester Meppel en vice-voorzitter van de Regio Zwolle)
bij de stootblokken de kansen en mogelijkheden van de spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster. Foto EUREGIO.