Duitse taxisector wil meer betrokken worden bij de financiering van het ov: “Beter investeren in bestaande systemen en meer banen creëren”
Voorafgaand aan de speciale openbaar vervoer-top van de Duitse mobiliteitsministers die vandaag wordt gehouden, roept de Duitse taxi-organisatie BVTM op tot meer flexibiliteit en efficiëntie bij het opzetten van nieuwe mobiliteitssystemen – vooral voor landelijke gebieden. “Vaak zou het slimmer zijn om bestaande wagenparken intelligenter in te zetten in een netwerk in plaats van steeds nieuwe auto’s op de weg te zetten. De taxi is beschikbaar als partner van bus en trein. Vervoer op afroep hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden met de taxi”, legt BVTM-directeur Michael Oppermann uit. Vooral tijdens de stormen van de afgelopen dagen heeft de taxibranche haar waarde en efficiëntie bewezen onder andere in het leveren van vervangende diensten voor geannuleerde treinen.
Daarnaast dient de politiek zich ervan bewust te zijn dat de gewenste mobiliteitsomslag vereist dat de taxivloot de eigen auto vervangt. “Natuurlijk hebben we beter openbaar vervoer nodig en ook meer geld daarvoor. Maar ov is meer dan bussen en treinen. De taxi is al lang een vaste partner van de publieke sector, bijvoorbeeld als deeltaxi of taxibus. De taxi is onderdeel van het openbaar vervoer en dus ook onderdeel van de ov-financiering. Dat helpt de taxibedrijven, maar het zou vaak ook de voordeligere keuze zijn voor de publieke sector. Ik hoop dat de mobiliteitsministers dit potentieel zullen erkennen en meenemen in hun beraadslagingen – bijvoorbeeld om de toekomstige mobiliteit van de bevolking te garanderen.”
De laatste tijd werd er in Duitsland gepleit voor meer financiële armslag voor het openbaar vervoer, maar tegelijkertijd uitte onder meer de Federale Rekenkamer ook twijfels over de economische efficiëntie van de besteding van die middelen.
Opvallend is dat Oppermann’s collega in België, Pierre Steenberghen van taxi-organisatie GTL, in een interview met Magazine Personenvervoer dringend pleit voor een ‘stukje verbeelding’ bij de verantwoordelijken voor mobiliteit en een bredere inzet van de flexibele, efficiënte en goedkopere taxi in het ov.
- Michael Oppermann: “Duitse taxisector wil meer betrokken worden bij de financiering van het ov. Beter investeren in bestaande systemen en meer banen creëren.” Foto BVTM.