Wordt de basisbereikbaarheid in Vlaanderen echt ingevoerd op 1 juli 2023?
De invoering van de basisbereikbaarheid in Vlaanderen – het grotendeels vraagafhankelijk gestuurde deel van het nieuw-uitgetekende Vlaamse ov – is al herhaalde malen aangekondigd. En vervolgens even snel weer afgevoerd.
Midden februari schoof Minister Peeters 1 juli 2023 als datum voor de invoering van basisbereikbaarheid naar voren, maar tegelijkertijd benadrukte ze dat er nog heel wat moet gebeuren. In een speciale MORA-Commissie Personenvervoer, waaraan ook FBAA en ICB deelnamen, gaf de secretaris-generaal van MOW, Filip Boelaert, verdere informatie.
De belangrijkste en dringend nodige elementen zijn de Hoppinpunten (overstappunten voor diverse vormen van mobiliteit), de Hoppincentrale (de nieuwe naam voor de mobiliteitscentrale die door het Amerikaanse VIA gerund gaat worden) en de vervoersdiensten zelf.
Het is aan de vervoerregio’s en de gemeenten om de Hoppinpunten volgens plan te realiseren. Daar is nog een enorme inspanning nodig, omdat er tot op heden bedroevend weinig van die Hoppinpunten zijn gerealiseerd in vergelijking met de (optimistische) planning. De Hoppincentrale wordt momenteel geprogrammeerd en getest en zal midden 2022 starten met pilootprojecten.
Het Flex-aanbod (mindermobielenvervoer) wordt opengesteld op 1 januari 2023, het Flex/belbus-aanbod vanaf de paasvakantie 2023 of vanaf begin juli 2023 en de overdracht van het leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs is voorzien vanaf de start van het schooljaar in september 2024.
“We mogen echter binnenkort bestekken verwachten die in de markt zullen worden gezet voor het vervoer op maat,” aldus de FBAA. “Het C-Bus-comité dat zich reeds sinds 2015 buigt over de structuur van het aanbod dat zich vanuit de bus- en autocarsector kan vormen, zal dan ook binnenkort opnieuw worden geactiveerd en in dialoog met de sociale partners de omkadering voor deze nieuwe markt uittekenen.”
- Wordt de basisbereikbaarheid echt ingevoerd op 1 juli 2023? Daarvoor zijn alvast nog tientallen Hoppin-overstappunten nodig. Foto Hoppin.