Volkswagen’s nieuwe elektrische ID.Buzz is bedoeld voor “toekomstige autonome mobiliteitsconcepten”
Met de ID.Buzz heeft Volkswagen net zijn eerste volledig elektrische minibus gepresenteerd. Als taxi met wat extra passagiersruimte – het is een royale vijfzitter – moet hij zeker een kans kunnen krijgen. Maar op die markt mikt Volkswagen niet meteen.
Veel informatie is nog niet beschikbaar, maar het is duidelijk dat de ID.Buzz in eerste instantie in een cargo-variant gelanceerd zal worden en daarna pas als vijfzitter. Qua buitenafmetingen is de ID.Buzz zo’n 20 centimeter korter dan de T6.1, maar zou binnenin een vergelijkbare hoeveelheid ruimte moeten bieden. Een versie met meer stoelen in verband met een langere wielbasis zou binnen afzienbare tijd moeten volgen. Die versie zal vooral relevant zijn voor de taxisector.
Technisch is de ID.Buzz uitgerust met een elektromotor van 150 kW. Hij wordt aangedreven door een batterij met een netto capaciteit van 77 kWh. Laden vindt plaats bij DC-laadstations met een maximum van 170 kW. Als alleen wisselstroom beschikbaar is, is maximaal 11 kW laadstroom mogelijk. De luchtweerstandscoëfficiënt van de ID.Buzz is veelbelovend. Met 0,29 is die bijna op het niveau van een ‘normale’ auto.
De ID.Buzz moet een belangrijke rol gaan spelen in het personenvervoer. Carsten Intra, CEO van Volkswagen Commercial Vehicles, heeft echter niet in de eerste plaats de taxisector voor ogen als bestemming voor de ID.Buzz: “De ID. Buzz zal (…) worden gebruikt in toekomstige autonome mobiliteitsconcepten zoals ride pooling – een e-shuttleservice van dochteronderneming MOIA die via een app kan worden geboekt. De elektrische Bulli maakt dus ook duidelijk deel uit van de toekomst van het stedelijk vervoer.”
In de toekomst moet de ID.Buzz echter ook autonoom gaan rijden. Zoals gemeld in de aanloop naar de IAA Mobility vakbeurs staan de eerste voertuigen al op een testbaan op de luchthaven van München. De ID.Buzz, die zo’n 4,70 meter lang is, zou voorbestemd zijn voor gebruik als taxi, maar daar moeten ondernemers veel geduld voor hebben. Wie plannen maakt voor of met de ID.Buzz moet er rekening mee houden dat het model hooguit aan het eind van het jaar beschikbaar komt.
- Volkswagen’s nieuwe elektrische ID.Buzz is bedoeld voor “toekomstige autonome mobiliteitsconcepten.” Foto Volkswagen.