‘Asociaal’, ‘schandalig’: ministers en vakbonden in VK roepen op tot harde actie tegen eigenaren P&O Ferries na ontslag 800 bemanningsleden
Britse ministers en vakbonden hebben het massale ontslag – via aan videoboodschap (‘Je laatste werkdag is vandaag’) – van 800 Britse zeevarenden door P&O Ferries als ‘beschamend’ en ‘volstrekt onaanvaardbaar’ veroordeeld. De bemanningsleden, die vaak tientallen jaren voor het ferrybedrijf hebben gewerkt, werden direct vervangen door uitzendkrachten en met harde hand van de schepen verwijderd. Inmiddels eisen woedende politici en vakbonden harde actie tegen de eigenaren van het bedrijf in Dubai. De dienstverlening van het veerbootbedrijf, dat ondermeer een veerdienst tussen Rotterdam en Hull onderhoudt, zijn naar alle waarschijnlijkheid de komende tien dagen ernstig verstoord.
Voordat ze het ontslagbericht via Zoom ontvingen, kregen de P&O-medewerkers op de veerboten te horen dat ze vracht moesten lossen en de passagiers die net aan boord waren gekomen, weer aan wal moesten brengen. Met harde hand verwijderden beveiligers in Dover en Larne (Noord-Ierland) vervolgens ontslagen bemanningsleden.
Vakbonden hadden hun leden opgedragen aan boord te blijven omdat ingrijpen van de overheid eisten, maar tegen de avond verliet de bemanning in Hull toch P&O’s Pride of Hull die vaart tussen Hull en Rotterdam. De Nederlandse kapitein van deze veerboot steunde de bemanning toen ze weigerden van boord te gaan. In Dover zei een 46-jarige bemanningslid die al 30 jaar voor P&O Ferries werkt, tegen The Guardian dat hij zich zorgen maakte over hoe hij zijn gezin zou moeten onderhouden: “Er waren volwassen mannen in tranen die zich zorgen maakten wat ze met hun hypotheken moesten doen. We zijn abominabel behandeld. Dit was al eeuwen gepland; het is niet van de baan.”
Juridische experts vragen zich af of er sprake is van een overtreding van de Britse arbeidswetten, die bepalen dat elke werkgever die van plan is meer dan 100 personeelsleden te ontslaan, ze minstens een opzegtermijn van 45 dagen moet geven. De woordvoerder van de Britse premier zei: “De manier waarop deze mensen werden geïnformeerd was volkomen onaanvaardbaar. Het was duidelijk dat de manier waarop dit naar het personeel werd gecommuniceerd niet goed was en dat hebben we duidelijk gemaakt.”
De algemeen secretaris van de vakbond RMT, Mick Lynch, zei dat het dringend juridische stappen onderzoekt wegens “een van de meest beschamende daden in de geschiedenis van de Britse arbeidsverhoudingen”. Het parlementslid van Dover, Natalie Elphicke, drong er bij de verantwoordelijke minister op aan om te bespreken “wat er nog meer kan worden gedaan om DP World en P&O Ferries ter verantwoording te roepen voor hun schandelijke gedrag”.
Een woordvoerder van P&O Ferries zei dat het een “zeer moeilijke maar noodzakelijke beslissing” moest nemen om “de toekomstige levensvatbaarheid van ons bedrijf veilig te stellen, dat verder nog 2.200 mensen in dienst heeft en miljarden aan handel in en uit het VK ondersteunt”.
Volgens de woordvoerder was P&O Ferries in de huidige staat geen levensvatbaar bedrijf. “We hebben jaar-op-jaar een verlies van £ 100 miljoen (110 mln euro) gemaakt, dat is gedekt door ons moederbedrijf DP World. Dit is niet houdbaar. Ons voortbestaan is afhankelijk van het maken van snelle en significante veranderingen nu.” DP World is een van de grootste havenexploitanten ter wereld en is eigendom van het staatsinvesteringsfonds van Dubai.
- ‘Asociaal’, ‘schandalig’: ministers en vakbonden in VK roepen op tot harde actie tegen eigenaren P&O Ferries na ontslag 800 bemanningsleden. Foto Port of Hull.