Pilot met de nieuwe vervoersdienst Noaberhopper in Twente: het is geen taxi, geen ov, maar iets er tussenin
Bent u de Noaberhopper al tegengekomen op de weg? Dit is een nieuwe vervoersdienst in Twente, speciaal voor korte (en duurzamere) ritten tot 15 kilometer. Hoe het werkt? En waarom Noaberhopper goedkoper is dan een taxi? Lothar Reuvers van vervoerder Brookhuis uit Oldenzaal vertelde het verhaal aan Tubantia.
Als alles volgens plan loopt, rijden de auto’s en busjes van Noaberhopper straks de hele dag volop door Twente. Chauffeurs pikken de ouderen met behoefte aan een praatje op, net als de medewerker die snel op het werk wil komen en een student die het laatste stukje vanaf het station naar huis wil afleggen.
”Noaberhopper is geen taxi én geen openbaar vervoer, maar een dienst ertussenin waar iedereen gebruik van kan maken. Duurzaam en efficiënt”, aldus Lothar Reuvers, directeur van Brookhuis Groep uit Oldenzaal en projectleider van Noaberhopper. Vervoerder Brookhuis ontwikkelde het nieuwe vervoersconcept in opdracht van de provincie Overijssel. Vooralsnog gaat het om een pilot.
Hoe Noaberhopper werkt? Reizigers die een korte rit van A naar B boeken, kunnen reizen via zogenoemde ‘hubs’ (verzamelpunten) op drukbezochte plekken. Het is mogelijk om vanaf een (huis)adres naar een hub te reizen of andersom: van een hub naar een (huis)adres. Chauffeurs combineren ritten van verschillende reizigers om zo min mogelijk overbodige kilometers te maken. Noaberhopper rijdt in Oldenzaal, Dinkelland, Losser, Hengelo, Enschede, Tubbergen, Haaksbergen en Twenterand.
Noaberhopper is ontstaan vanuit de landelijke ambitie om doelgroepenvervoer voor onder meer ouderen en mensen met een beperking efficiënter in te richten en daarmee betaalbaarder te maken. “Mensen die niet in staat zijn zelfstandig of met het ov te reizen en daarmee afhankelijk zijn van een rolstoelbus, delen het vervoer met anderen. Een jongere bijvoorbeeld die het laatste stuk vanaf de bus of trein naar huis wil afleggen. Het komt steeds vaker voor dat korte buslijnen in plattelandsgemeenten opgeheven worden”, zegt Reuvers.
Alle tweehonderd voertuigen (waaronder enkele elektrische wagens) van Brookhuis zijn momenteel inzetbaar voor Noaberhopper. Andere vervoersbedrijven kunnen zich aansluiten als partner. Een Noaberhopper-rit boeken kan via de reisapp Goan, die werd ontwikkeld door Twentse gemeenten. In de app zien gebruikers in één oogopslag welke manieren ze van A naar B kunnen reizen met treinen, bussen, ov-fietsen en nu dus ook de voertuigen van Noaberhopper.
Ritten boeken bij Noaberhopper kan de hele week tussen 09.00 en 21.00 uur. Reuvers: “De ochtendspits is overvol. We willen mensen stimuleren in de daluren te reizen. Op deze wijze verminderen we uitstoot en besparen we tijd.”
Noaberhopper rijdt niet volgens vaste tijden, maar flexibel. Dat reiziger hun vervoer ‘delen’ scheelt in kosten: zij betalen per persoon tussen de 6 euro en 10,50 euro per rit, met een afstand van 15 kilometer als maximum. Wie verder wil reizen kan verschillende ritten achter elkaar boeken. Meer informatie: www.noaberhopper.nl
• Pilot met de nieuwe vervoersdienst Noaberhopper in Twente: het is geen taxi, geen ov, maar iets er tussenin. Foto Noaberhopper.