In New York biedt de Uber-app nu ook yellow cabs aan
Uber, het bedrijf dat sinds 2011 grote schade heeft aangericht aan de New Yorkse taxisector vooral veel taxichauffeurs het leven moeilijk heeft gemaakt, probeert nu een vervoersmonopolie in de stad te creëren. Via de Uber-app kunnen nu ook yellow cabs worden besteld. Wie, behalve taxi-softwarefirma’s Curb en CMT (met de Arro-app) van deze deal profiteren, is onduidelijk.
In 2011, toen Uber in New York City werd gelanceerd, heersten de gele taxi’s betaalden chauffeurs grif $ 1 miljoen voor felbegeerde taximedaillons, vergunningen die hen het recht geven passagiers op te pikken. Onverschrokken en onvermoeibaar werkte Uber om passagiers weg te lokken, waarbij het de taxisector bespotte als inefficiënt, corrupt en zelfs als een ‘kartel’. De taxisector beschuldigde Uber er op zijn beurt van dat het de ondergang van zijn chauffeurs veroorzaakte. Uber-CEO Travis Kalanick noemde de taxisector vaak ‘the asshole taxi.’
Sinds gisteren is er een onwaarschijnlijke en, voor veel chauffeurs en klanten, ongemakkelijke alliantie tussen twee rivalen die jarenlang hebben gevochten over de controle over de straten van New York. Twee softwarebedrijven – CMT en Curb, waarbij het grootste deel van de gele vloot is aangesloten, werken samen met Uber, zodat ook taxi’s via de Uber-app kunnen worden besteld. Die mogelijkheid bestond overigens al via de Curb-app. Deze stap is enigszins vergelijkbaar met wat er gebeurde in het VK, waar het Britse softwarebedrijf Autocab plotseling zijn taxi- en huurautoklanten aan Uber overdroeg.
De overeenkomst van CMT en Curb met Uber – de eerste in de VS – komt op een moment dat taxigebruikers steeds vaker apps gebruiken om zowel Ubers als taxi’s te bestellen. Bedrijven worstelen om te herstellen van een pandemie die zowel de taxi- als de ride-hailingsector heeft geteisterd, omdat mensen thuis werkten en toeristen wegbleven uit New York City.
“Aan de ene kant lijken Uber en de taxi’s op water en olie”, zei Bruce Schaller, een mobiliteitsexpert en voormalig stadsvervoerfunctionaris, tegen de New York Times. “Aan de andere kant, als je een taxi aanhoudt of naar je smartphone gaat om een Uber te bestellen, zal het dezelfde ervaring zijn als voorheen. Dus het is als een grote verandering en tegelijk is het hetzelfde.”
Vanaf later dit voorjaar kunnen klanten de Uber-app openen en een taxi selecteren. Uber stuurt het verzoek vervolgens door naar de twee softwarebedrijven, die chauffeurs op de hoogte stellen. Klanten zullen waarschijnlijk negatief worden beïnvloed door het feit dat het tarief is gebaseerd op de prijzen en het beleid van Uber, inclusief vaak excessieve tariefverhogingen tijdens piekuren. Juist vanwege deze prijsverhogingen zijn veel Uber-klanten recentelijk weer overgestapt op gele taxi’s met hun vaste en betrouwbare prijzen. Voordat ze een taxi bestellen, krijgen de reizigers een voorafprijs te zien. Rijders betalen ongeveer dezelfde prijs voor een gele taxi als voor een gewone individuele UberX-rit.
Yellow Cab-chauffeurs die reageren op app-verzoeken, zien de prijs en kunnen de rit nu accepteren of weigeren, in overeenstemming met de stadsvoorschriften. Tot nu toe mochten yellow cabs geen ritten weigeren.
Hoewel Uber al jarenlang botste met de taxisector terwijl het probeerde markten over de hele wereld te veroveren, heeft het ontdekt dat samenwerking met taxibedrijven, in plaats van deze te bestrijden, het bedrijf een boost kan geven. Door bestaande partnerships met taxibedrijven en technologiebedrijven in andere landen kunnen Uber-gebruikers taxi’s bestellen via de app.
Insiders en ook veel klanten – teleurgesteld door de gestegen prijzen bij Uber – verwachten geen warme coëxistentie tussen de partners, “hoewel het een nieuwe houding van Uber laat zien, klaar om nauwer samen te werken met de sector die het ooit probeerde te verstoren”, zei Tom White, een senior onderzoeksanalist bij financiële firma DA Davidson. “Een beetje vriendelijker zijn voor taxibedrijven zou Uber kunnen helpen de relaties van Uber met wetgevers en beleidsmakers te verbeteren.” Uber noemt als voorbeeld dat het met taxi’s werkt in verschillende landen, waaronder Spanje, Colombia, Hong Kong, Oostenrijk, Turkije en Zuid-Korea.
De nieuwe samenwerking van Uber met de taxisector in New York City zal het bedrijf meer inkomsten opleveren omdat het een vergoeding krijgt voor elke rit die via zijn app wordt besteld, net als het geval is met CMT en Curb. Op de investeerdersdag van Uber in februari onthulde Andrew Macdonald, senior vice president van Uber, dat het bedrijf ernaar streeft om tegen 2025 elke taxi ter wereld op zijn platform te hebben. Hij zei dat het toevoegen van taxi’s aan de eigen app om geld gaat: wanneer Uber meer vervoer aanbiedt, ontdekte het bedrijf dat klanten vaak meerdere vervoersopties gebruiken, “meer uitgeven en loyaler zijn”.
Taxichauffeurs, die hopen op meer werk, lijken niet bepaald enthousiast over de link met Uber – zoals sommige passagiers. De een zegt: ‘Uber-klanten zijn overal’ en een ander “denkt niet dat Uber de taxi’s zal helpen. Ze hebben de taxisector niet vernietigd, maar ze hebben haar wel pijn gedaan.” Uber-chauffeurs, van wie velen zijn gestopt tijdens de pandemie, zijn bezorgd dat deze samenwerking meer concurrentie van de yellow cabs zal betekenen. “We kunnen ritten verliezen.”
De taxisector en Uber hebben allebei toegegeven dat ze moeite hebben om voldoende chauffeurs te vinden om de toegenomen vraag bij te benen. Beide kampen ook met de gestegen brandstofprijzen en de Uber-chauffeurs vooral met hun lage inkomen.
De New York Taxi Workers Alliance van voorzitter Bhairavi Desai, die vandaag een brandstoftoeslag eist voor Uber én de Yellow Cabs, zei dat ze gelooft dat chauffeurs die ritten van de Uber-app accepteren, minder verdienen dan wanneer ze iemand van de straat zouden oppikken. Ze drong er bij chauffeurs op aan om met Uber over betere tarieven te onderhandelen, en merkte op dat de nieuwe samenwerking kwam “op een moment dat de bedrijven deze deal meer nodig hebben dan chauffeurs”, omdat Uber veel chauffeurs kwijtraakt. “We zullen het gebruiken als een kans om te onderhandelen over redelijke voorwaarden voor de chauffeurs”, zei ze.
New Yorkers kunnen de 13.587 yellow cabs op straat blijven aanhouden of ze bestellen via de twee specifieke taxi-apps, Curb en Arro (van CMT), die ook vooraf-prijzen bieden, zoals bij Uber-ritten. Bij het bestellen via de Uber-app profiteren zowel Uber als de twee softwarebedrijven CMT en Curb via een percentage. De vraag is of de taxichauffeurs ook van de nieuwe samenwerking profiteren.
- In New York biedt de Uber-app nu ook taxi’s aan. Maar wie wint er uiteindelijk? In ieder geval de softwarebedrijven.