‘Boos en verbijsterd’ FNV eist excuses NS-top in zeer kritische brief aan topvrouw Rintel
Dat de NS zondag door een IT-storing overal in Nederland een uitermate slechte beurt maakte en weinig empathie – laat staan excuses aanbood – aan de gestrande reizigers, is inmiddels genoegzaam bekend. Staatssecretaris Heijnen praatdinsdagmiddag met de NS en wil dan van de NS-directie weten hoe kan worden voorkomen dat het treinverkeer nog eens een dag lang volledig uitvalt. NS-topvrouw Marjan Rintel zal bij het gesprek aanwezig zijn. Heijnen zei eerder dat de NS-reactie op zondag‘ondermaats’ was. Vakbond FNV Spoor wil dat de NS-directie publiekelijk excuses aanbiedt voor de landelijke treinstoring van zondag. Dat schrijft de vakbond in een uiterst kritische brief aan topvrouw Marjan Rintel.
FNV Spoor schrijft de NS-top “in verbijstering, boosheid, teleurstelling en vol onbegrip aan”. De directie heeft met haar besluiteloze houding niet alleen de reizigers, maar ook haar eigen medewerkers in de kou laten staan. “Tot driemaal toe werd het tijdstip vanaf wanneer NS weer zou gaan rijden, herroepen”, schrijft vakbondsbestuurder Henri Janssen namens FNV Spoor.
In mediareacties van NS was zondag van welgemeende excuses vrijwel geen sprake.
Tijdens de storing was het eigen personeel – van machinisten en conducteurs tot medewerkers op stations en het management – totaal verstoken van informatie. “Rijdend personeel dat uren en uren in het land gestrand vastzat en daar aan hun lot werd overgelaten. Soms op plekken waar geen of smerige toiletten, geen kantine en dergelijke waren te vinden.”
FNV Spoor is met name boos dat NS in de media de veiligheid als argument heeft aangevoerd om de hele zondag niet meer te kunnen rijden. Zo zouden geen pendeldiensten kunnen worden gereden omdat het zou kunnen dat treinen te lang zijn voor bepaalde perrons. “Hoe durft NS dit rond te bazuinen? Iedere machinist heeft wegbekendheid en weet ook zonder IT ondersteuning of een trein voor een bepaald traject te lang is of niet,” aldus Janssen. Het opvoeren van veiligheid als excuus is al met al ‘pertinent onjuist’: “Veiligheid is voor onze leden essentieel voor de uitvoering. Het is dan ook geen stijl om veiligheid als alibi te gebruiken om het onvermogen van het NS-management te verbloemen.”
FNV Spoor eist met name publiekelijk excuses van de directie “omdat NS’ers publiekelijk aan de schandpaal genageld zijn!” Ook wil de bond betrokken zijn bij het onderzoek dat de spoorwegen gisteren beloofde. “Zo niet, gaan wij het zelf doen’, belooft FNV-bestuurder Janssen. Ook moet NS een ‘plan B’ opstellen. Volgens FNV Spoor leunt NS volledig op de IT en is zo’n plan B er nu niet. Teleurgesteld constateert FNV Spoor dat de NS-top niet op de kwaliteiten van het eigen personeel durfde te vertrouwen. “De medewerkers schamen zich voor het handelen van de NS-directie. NS onwaardig!”
- Staatssecretaris Heijnen praat dinsdagmiddag met de NS en wil dan van de NS-directie weten hoe kan worden voorkomen dat het treinverkeer nog eens een dag lang volledig uitvalt. Foto Rijksoverheid.