Afgelopen jaren meer verkeersslachtoffers met zwaar letsel; vaak oudere fietsers
Het aantal verkeersslachtoffers met zwaar letsel is de afgelopen tien jaar sterk toegenomen, meldt het kenniscentrum voor letselpreventie VeiligheidNL op basis van recent onderzoek. Vooral fietsers van 55 jaar of ouder hebben vaker ernstig letsel.
Sinds 2012 is het aantal slachtoffers met zwaar letsel met 18 procent gestegen. Vorig jaar werden op de Spoedeisende Hulp (SEH) 110.000 verkeersslachtoffers behandeld, onder wie ruim 66.000 met ernstig letsel. Bij eenderde van de laatstgenoemde groep ging het om een fietser van 55 jaar of ouder. Het aantal enkelvoudige fietsongelukken (waarbij verder niemand betrokken was) nam onder deze leeftijdsgroep in tien jaar tijd met 42 procent toe.
Mogelijk is de toename te verklaren door het toegenomen gebruik van elektrische fietsen in het verkeer. Volgens het onderzoek van VeiligheidNL hadden slachtoffers met een elektrische fiets een hoger risico op letsel waarvoor een SEH-behandeling nodig was dan slachtoffers met een normale fiets. “Elektrische fietsen worden steeds normaler in het verkeer, voor jong en oud. Verdiepend onderzoek zal moeten uitwijzen hoeveel groter dat verhoogde risico is en moeten duiden welke oorzaken hier ten grondslag aan liggen”, zegt Martijntje Bakker, directeur en bestuurder van VeiligheidNL.
Het onderzoek toont volgens het kenniscentrum ook het belang van het dragen van een fietshelm aan. Het risico op hersenletsel zou hierdoor met een derde afnemen. “Fietsen houdt jong en oud in beweging en draagt bij aan een gezond leven. Vooral blijven doen, maar neem geen onnodige risico’s”, adviseert Bakker.
- Afgelopen jaren meer verkeersslachtoffers met zwaar letsel; vaak oudere fietsers. Foto Fietsersberaad.