Volgens GVB wordt ‘nieuw beveiligingssysteem voor de metro stapje voor stapje stabieler”
Het nieuwe Amsterdamse metrobeveiligingssysteem CBTC – dat met name in 2021 herhaaldelijk zorgde voor flinke storingen in het Amsterdamse metroverkeer – werkt de laatste maanden steeds beter en stabieler, zegt verkeersleider Metro Jermaine Ravenberg van GVB voorzichtig optimistisch in de maandelijkse update van de Vervoersregio Amsterdam. “Er is achter de schermen hard gewerkt door iedereen om het stabieler te maken. We leren steeds beter met het systeem te werken. Sinds begin januari is het niet meer vastgelopen. Dat vinden wij net als reizigers heel fijn!’
Sinds vier jaar behoort Ravenberg samen met vier andere collega’s tot de groep key-users van het nieuwe metrobeveiligingssysteem CBTC. Zij zijn de ‘experts’ en helpen andere collega’s het systeem net zo goed te leren kennen. In dit nieuwe metrobeveiligings-systeem van Alstom waar GVB sinds oktober 2021 de volledige week mee rijdt, gaat aanpassingen op de gewone treinenloop aanbrengen veel makkelijker. “Bij calamiteiten, zoals recentelijk tijdens de storm op station Spaklerweg, moet ik als verkeersleider metro’s om Spaklerweg heen leiden. In het oude systeem moest je veel handelingen handmatig invoeren, wat ook kans op fouten met zich meebrengt. Ook koppelt het nieuwe systeem de actuele reisinformatie hieraan, dat deed het oude systeem niet. Die bleef de originele dienstregeling tonen op de reisinformatieborden. Wat bij reizigers begrijpelijkerwijs tot frustratie leidt. Dat is met CBTC verholpen.”
Het nieuwe metrobeveiligingssysteem functioneert volgens Ravenberg de laatste maanden dus steeds beter. “In 2021 hebben we meerdere situaties gehad waarbij de software van het systeem vastliep, vergelijkbaar met het vastlopen van je eigen computer. Dan moesten we het systeem resetten, dus opnieuw opstarten. Want ik en mijn collega’s vinden verstoringen heel vervelend. De andere kant is dat storingen wel heel leerzaam zijn voor ons. We leren het systeem zo kennen en doen steeds meer ervaring op. We hebben echt veel zaken ontdekt en al kunnen oplossen. Ik merk dat het vertrouwen van de verkeersleiders en het vertrouwen in het nieuwe systeem groeit.”
Ravenberg: “Wij zijn ‘de experts’ – zeg maar – op het gebied van CBTC. Wij zijn een vraagbaak voor andere collega’s. Vier jaar geleden zijn enkele collega’s om beurten naar Alstom in Parijs gegaan om het nieuwe systeem te testen en om te oefenen in een simulator. Momenteel zijn wij als key-users bezig om alle collega’s een opfriscursus te geven. Hierbij gebruiken we de verstoringen van vorig jaar als casussen. Stap voor stap wordt het steeds beter.”
- Volgens GVB wordt ‘nieuw beveiligingssysteem voor de metro stapje voor stapje stabieler”. Foto GVB.