Duitse kartelorganisatie wil de marktmacht van de Deutsche Bahn bij kaartverkoop beperken; nieuwe start-up Omio haalt slag (voorlopig) thuis
In de week dat een dochterfirma van de Deutsche Bahn (DB) een miljardenaanbesteding van 25 jaar wint om een deel van het ov in de Canadese stad Toronto te gaan verzorgen (de huidige coalitie staat niet te juichen), geeft de Duitse kartelorganisatie DB een forse tik op de vingers.
Deutsche Bahn AG maakt mogelijk misbruik van haar marktmacht om het voor andere mobiliteitsaanbieders moeilijker te maken om toegang te krijgen tot de markt. Dit is het voorlopige resultaat van een onderzoek door het Bundeskartellamt. DB verstrekt bedrijven zoals de Berlijnse start-up Omio geen gegevens over vertragingen, treinannuleringen of perronwijzigingen. Dat is ontoelaatbaar.
Via Omio kunnen reisroutes online worden gepland en treinkaartjes kunnen bijvoorbeeld gecombineerd worden met vluchten, autodelen, langeafstandsbussen of huurfietsen. Maar de spoorwegen verkopen hun kaartjes liever zelf – en benadelen daarmee andere aanbieders, waar zowel Omio als het Londense Trainline al jaren kritiek op hebben. Nu is de Duitse kartelwaakhond het met hen eens.
De federale spoorwegmaatschappij is de “dominante spoorwegmaatschappij in dit land”, zei Andreas Mundt, voorzitter van het federale kartelbureau, gisteren. Daarom heeft het bedrijf “bijzondere verplichtingen jegens derden” zoals de nieuwere mobiliteitsdienstverleners.
De kartelautoriteit startte eind 2019 een misbruikprocedure. Volgens de verklaring neemt DB een “dubbele rol” op zich. Enerzijds is de DB een sterk mobiliteitsplatform. Met de website bahn.de en de app DB Navigator verkoopt het niet alleen zijn eigen tickets, maar ook tickets van meer dan 50 vervoerbedrijven.
“Aan de andere kant heeft het als leidende spoorvervoerder de mogelijkheid om het gebruik van spoorvervoer in het aanbod van derden te beheersen vanwege zijn sleutelpositie.”
Een woordvoerder van Omio vertelde de krant de Tagesspiegel dat zijn bedrijf op vier punten benadeeld zou worden. Het platform heeft geen toegang tot data, dus kan het klanten bijvoorbeeld niet informeren over vertragingen. Bovendien stonden de standaardcontracten geen reclame met betrekking tot het spoor toe. Ook mag Omio geen eigen kortingen aanbieden, terwijl de spoorwegen hun kortingen vaak niet doorberekenen. Last but not least, Omio ontvangt slechts een kleine commissie en moet ook extra kosten dragen, bijvoorbeeld voor online betalingen.
Het reisportaal Omio is gespecialiseerd in bestemmingen in Europa, de VS en Canada. Vooral met de trein zijn de landen prachtig te verkennen. DB AG moet nu commentaar geven op de voorlopige resultaten. De groep bevestigde woensdag dat het “uitgebreide ontwerpbesluit” nu juridisch zou worden onderzocht.
- Duitse kartelorganisatie wil de marktmacht van de Deutsche Bahn bij kaartverkoop beperken; nieuwe start-up Omio haalt slag (voorlopig) thuis. Foto Omio.