Till Oberwörder (Daimler Buses): “Elektrische touringcar pas na 2026”
In het verlengde van de officiële opening met verkeersminister Wissing (FDP) en een aantal andere politici, ontspon zich tijdens het seminar ‘Mobiliteit en Duurzaamheid’ een interessante discussie tussen de voorzitter van de Duitse bus- en touringcarorganisatie bdo Karl Hülsmann – een bus- en tourondernemer in hart en nieren – en Till Oberwörder, chef van Daimler Buses. Hülsmann toonde zich allereerst geen fan van het door de Duitse federale overheid uitgedachte ‘compensatieprogramma’ van het 9 euro kaartje. De compensatie is met name bedoeld voor de Duitse huishoudens (om een tijdlang de vervoerskosten te drukken) en om het gebruik van het ov te stimuleren. Vanwege de druk die op het herstelprogramma was komen te liggen moest ‘Berlijn’ snel beslissen. Daarom werd het 9 euro ticket niet van te voren onderzocht (trekt het nieuwe reizigers aan en zo ja, wie?), maar wordt het na afloop geëvalueerd. “Een duik in het diepe,” zo werd het meermaals geafficheerd.
Hülsmann (bdo) vond – ondanks dat de kosten geheel door ‘Berlijn’ worden gedragen – het 9 euro programma onvoldoende wervend voor het ov. “Laat de nieuwe reiziger zich overtuigen om na een paar keer vrijwel gratis reizen, het ov ook in de toekomst te gebruiken? Mobiliteit heeft een prijs en het moet geen sociale dienst worden.” Hij refereerde daarbij aan de ervaringen van zijn Luxemburgse collega (waar het ov gratis is), “dat de buschauffeurs als bestuurders van een sociale dienst iets van hun professionele trots zijn kwijtgeraakt.”
Nadat Hülsmann had geschetst dat de overstap naar e-bussen (200.000 euro voor een dieselbus en 600.000 euro voor een e-bus) voor het gemiddelde busbedrijf niet mogelijk is zonder overheidssteun, verschoof de aandacht naar de reissector. Kan die binnen enkele jaren rekenen op touringcars op alternatieve energie? Till Oberwörder (Daimler Buses) drukte die hoop snel de kop in: “Aan de aanschaf van e-bussen hangt een heel systeem: bussen, garage- en laadinfrastuctuur. Dat kunnen we allemaal al leveren. Nu zijn we bezig met de verdere ontwikkeling van de ‘Überlandbusse’, de bussen voor de langere afstand, en dan pas komt de ‘Reiseomnibus’ in beeld.” Bij de volgende Bus2Bus in 2024? “Nee, hooguit is een batterij-elektrische touringcar of een waterstof-touringcar van Daimler Buses op de Bus2Bus van 2026 te vinden – in ieder geval de tweede helft van dit decennium.”
Daarop schilderde Hülsmann nog even fijntjes de praktijk van het laden in Duitsland en over de grens: “Kan ik bij het hotel of onderweg mijn bus laden met de juiste stekker en het benodigde vermogen? Stel dat ik een gezelschap van twee bussen heb en er kan maar een worden geladen? En stel je voor dat ik geen laadplaats kan boeken bij het hotel of er staat een andere bus of een e-vrachtwagen te laden als ik aankom? Het aantal uitdagingen aan de infrastructurele kant is enorm.”
- Till Oberwörder (Daimler Buses): “Elektrische touringcar pas na 2026” Redactiefoto.