Bus2Bus: vele uitdagingen voor ov-sector, bus- en touringcarsector ontevreden over overheidssteun
Tijdens de vele en uiterst gevarieerde Bus2Bus-seminars kwam afgelopen donderdag en vrijdag een aantal thema’s steeds terug: de actie met de 9 euro-tickets waarmee in een periode van drie maanden een maand lang vanaf 1 juni in heel Duitsland lokaal en regionaal gereisd kan worden, het herstel van het ov in de grote steden en in de landelijke gebieden (met bijzondere aandacht voor de inzet van groter materieel in de stad èn on-demand verkeer in de buitengebieden) en de overstap op e-bussen. Die overstap moet – net als in Nederland – in 2030 voltooid zijn. Daarvoor zijn op relatief korte termijn alleen in Berlijn al 1.700 e-bussen nodig.
Op de beursvloer van Bus2Bus en op het buitenterrein waren daarom vrijwel alleen elektrische batterij- en waterstofbussen te vinden – een groot aantal van nieuwe aanbieders, maar liefst drie Turkse busconstructeurs (Temsa samen met Skoda, Karsan en Anadolu Isuzu). Uit Nederland was VDL Bus & Coach met een stand aanwezig, terwijl de nieuwe Ebusco 3.0 op het buitenterrein was te vinden.
Ontbrekende of te beperkte compensatie voor de bus- en toursector – vaak typische klein- en middelgrote ondernemingen die minder in het blikveld van de federale en Länder-overheden lopen – het nijpende gebrek aan personeel, digitalisering en de fors stijgende brandstofkosten waren andere dringende thema’s. Wat het laatste thema betreft: de particuliere busondernemers waren alvast niet onder de indruk van de steun die ze op dat gebied van de Duitse federale overheid kregen.
- Bus2Bus: vele uitdagingen voor ov-sector, bus- en touringcarsector ontevreden over overheidssteun. Redactiefoto.