Uber CEO wil fors bezuinigen om eindelijk winst te maken; werken bij Uber moet ‘een voorrecht’ worden
Uber gaat flink bezuinigen op marketing, incentives en het werven van medewerkers. Werken voor Uber moet ‘een voorrecht’ worden, schreef CEO Dara Khosrowshahi zondag – aldus CNBC – in een lange e-mail aan Uber-medewerkers. Het bedrijf wilde geen commentaar geven op de inhoud van de email.
Uber, dat in zijn hele bestaan nog nooit winst heeft gemaakt, wil afslanken en eindelijk voor winstgevendheid gaan in plaats van voor aangepaste inkomsten vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA). “Het is duidelijk dat de markt een seismische verschuiving doormaakt en we moeten dienovereenkomstig reageren”, zei Khosrowshahi.
In het laatste kwartaal boekte Uber, met name vanwege investeringen in andere ride-sharingbedrijven zoals het Chinese DiDi, een verlies van 5,9 miljard dollar (5,6 mrd. euro). De omzet – vooral dankzij Uber Eats – verdubbelde tot 6,9 miljard dollar (6,5 miljard euro).
Na het bekend worden van de kwartaalresultaten – zowel Uber als Lyft maakten vrijwel tegelijk verliezen bekend – sprak Khosrowshahi uitvoerig met Uber-investeerders. Techaandelen zijn sterk gedaald na de hoogtepunten van de coronaviruspandemie, omdat beleggers zich zorgen maken over het vooruitzicht van een einde aan het tijdperk van goedkoop geld. De Nasdaq Composite noteerde vorige week zijn vijfde achtereenvolgende wekelijkse daling, de langste verliesreeks sinds 2012.
Uber is “een heel ander bedrijf” vergeleken met concurrent Lyft, zei Khosrowshahi. Om de verschuiving in het economische sentiment aan te pakken, zal het ride-hailingbedrijf de uitgaven voor marketing en incentives verlagen en het aannemen van personeel als een ‘voorrecht’ beschouwen. “We zullen over de hele linie nog meer hardcore moeten zijn over kosten.”
Met deze waarschuwing is Uber het laatste technologiebedrijf dat waarschuwt voor vertraging in het aannemen van personeel. Ook Facebook-moederbedrijf Meta vertelde vorige week aan het personeel dat het het toevoegen van midlevel- of seniorfuncties zou stoppen of vertragen. Het Uber-aandeel, dat maandag een nieuw dieptepunt in 52 weken bereikte, is tot nu toe met meer dan 45% gedaald.
In zijn email aan Uber-medewerkers memoreerde de Uber-CEO “dat we enorm veel vooruitgang hebben geboekt op het behalen van winstgevendheid, maar de doelpalen zijn verschoven. (…) We bedienen markten van miljarden dollars, maar de marktomvang is niet relevant als het zich niet vertaalt in winst”, zei hij. Anders dan Uber, vergroot de ook verlieslatende concurrent Lyft juist zijn uitgaven om meer chauffeurs aan te trekken bij stijgende brandstofprijzen. Beide bedrijven klagen over een nijpend gebrek aan chauffeurs.
De hoofdpunten uit Khosrowshahi’s lange email: de CEO gaf aan dat hij enkele dagen had uitgetrokken om te overleggen met investeerders (“de eigenlijke eigenaren van het bedrijf, wij bepalen alleen de strategie”) en benadrukte dat de investeerders vooral veiligheid zoeken en ongerust zijn over de ontwikkeling van het ride-hailingsegment. Andere zijn dan weer meer geïnteresseerd in de ontwikkeling van Uber’s vrachtafdeling.
“De gemiddelde werknemer bij Uber is amper 30, wat betekent dat je je carrière in een lange en ongekende ‘bull run’ hebt doorgebracht. De komende periode zal anders zijn en een andere aanpak vragen. Wees gerust, we gaan onze kop niet in het zand steken. (…) We zijn begonnen met het demonstreren van de kracht van het platform, een structureel voordeel waarmee we ons onderscheiden.”
Nadat de CEO in de email aankondigt dat de uitgaven voor marketing en incentives flink worden verminderd, schrijft hij: “We moeten al het bovenstaande doen en tegelijkertijd een uitstekende en gedifferentieerde ervaring blijven bieden voor consumenten en verdieners. Of iemand nu ritten boekt voor een zomervakantie met vrienden, of een nieuwe ouder die op Uber Eats vertrouwt voor alles, van boodschappen tot diner en luiers, het is aan ons om elke interactie uitstekend te maken.”
Khosrowshahi sluit af met: “Ik ben er nog nooit zo zeker van geweest dat we zullen winnen. Maar het zal het beste van ons DNA vergen: actief zijn, doorzettingsvermogen en categoriebepalende innovatie. Op sommige plaatsen zullen we ons moeten terugtrekken om vooruit te sprinten. We zullen absoluut meer moeten doen met minder. Dit zal niet gemakkelijk zijn, maar het zal episch zijn. Onthoud wie we zijn. Wij zijn Uber, een ‘once-in-a-generation’ bedrijf dat een werkwoord werd en de wereld voor altijd veranderde. Laten we het volgende hoofdstuk van ons verhaal schrijven, samenwerkend als #OneUber, en laten we het legendarisch maken.”
- Uber CEO wil fors op marketing en incentives bezuinigen om eindelijk winst te maken; werken bij Uber moet ‘een voorrecht’ worden. Illustratie Uber.