Seminar ‘Taxi Driving Innovation’: ‘EU (ook) steeds invloedrijker binnen de taxisector’
Als onderdeel van de vakbeurs Polis Mobility in Keulen kwam op 17 mei ook de Europese dimensie van het taxi- en huurautovervoer aan de orde. Dit seminar werd gezamenlijk door de Duitse taxiorganisatie BVTM en Telekom georganiseerd en stond, aldus onze collega’s van het Duitse taxivakblad Taxi Times, in het teken van de door de EU in december 2021 voorgestelde platformregelgeving.
Dit ontwerp van richtlijn moet de status van platformwerkers regelen. In principe moeten chauffeurs – volgens een checklist van vijf punten – in dienst komen van de platformen, tenzij deze kunnen aantonen dat de chauffeurs werkelijk als zelfstandige werkzaam zijn. Tijdens het seminar werd dit thema in een aparte paneldiscussie uitgediept, waarbij ook de mogelijke negatieve effecten van de ontwerprichtlijn voor taxicentrales aan bod kwamen.
Voor taxi’s en huurauto’s geldt wat EU-regelgeving betreft, nog steeds het nationale subsidiariteitssysteem, wat betekent dat de individuele lidstaten van de EU hun taxiregulering op nationaal niveau bepalen. De gestage opmars van de platformaanbieders op de Europese taxi- en huurautomarkt heeft er toe geleid dat de druk op de EU werd verhoogd om deze platformaanbieders strikter te reguleren. Die druk kwam enerzijds van de vakbonden die aandringen op duidelijke en zo uniforme voorschriften die tegen moeten gaan dat chauffeurs als schijnzelfstandigen (blijven) werken.
Anderzijds bestoken de platformaanbieders de EU in Brussel met een armada van lobbyisten om een zo liberaal mogelijke regelgeving te bereiken. “Voor ons in de BVTM is het daarom belangrijk dat we ons intensief bezighouden met de Europese inspanningen en ontwikkelingen die momenteel in Brussel worden gelanceerd”, stelde Michael Oppermann, gedelegeerd bestuurder van de BVTM in zijn welkomstwoord aan de 80 aanwezigen uit de sector.
Dennis Radtke, die voor de EVP-Fractie in het Europees Parlement zit, schetste hoe ver de Europese planning op dit gebied al is gevorderd: “Als Europees Parlement hebben we vorig jaar ons standpunt heel duidelijk verwoord met een wetgevend initiatiefverslag,” zei hij in een korte welkomsttoespraak. “We hebben duidelijk gemaakt dat twee dingen voor ons bijzonder belangrijk zijn: Ten eerste willen we de leef- en werkomstandigheden en bescherming van werknemers in de platformeconomie aanzienlijk verbeteren. Anderzijds gaat het ons ook om eerlijke concurrentie.” Vanuit het oogpunt van de EU is het onaanvaardbaar dat beschermende bepalingen met betrekking tot werktijden, minimumloon en dergelijke door platformen continu worden omzeild door werknemers te dwingen (schijn)zelfstandige te worden.
Vooral met betrekking tot Uber nam Radtke geen blad voor de mond: “Zoals ik het begrijp is er in de huidige situatie geen eerlijke concurrentie tussen wat de taxisector doet en wat Uber doet, omdat Uber zich in de huidige situatie niet aan de spelregels houdt.” Vervolgens onderstreepte Radtke “mijn deur staat nog steeds open voor de taxisector en u zult mij als strijdmakker aan uw zijde blijven hebben in de strijd voor eerlijke concurrentie.”
- Seminar ‘Taxi Driving Innovation’: ‘EU (ook) steeds invloedrijker binnen de taxisector.’ Foto Taxi Times.