Record-opdracht voor Siemens: exporthit ICE gaat in Egypte rijden
Het is verreweg de grootste order voor Siemens in de 175-jarige geschiedenis van het bedrijf: in Egypte gaat het een nieuw hogesnelheidsspoornetwerk bouwen met een aangepaste versie van de ICE. Siemens bouwt de Duitse sneltrein al tientallen jaren en heeft het concept al naar meerdere landen geëxporteerd. Velaro-treinen, zoals het ICE-platform bij Siemens heet, rijden onder meer in Spanje en Rusland. Met de bestelling uit Noord-Afrika wordt de ICE eindelijk een exporthit.
De order uit Egypte bedraagt 8,1 miljard euro. Het plan is om een hogesnelheidsnetwerk van 2.000 kilometer aan te leggen. Siemens Mobility zal 41 hogesnelheidstreinen, 94 regionale treinen en 41 goederenlocomotieven leveren. Het contract omvat ook spoorinfrastructuur, acht depots en vrachtemplacementen en een onderhoudscontract voor 15 jaar. De consortiumpartners van Siemens in het project zijn Orascom Construction, een Egyptische bouw-, telecommunicatie- en hotelgroep, en The Arab Constructors, een Egyptische bouwgroep met hoofdkantoor in Caïro. De technische leiding ligt bij Siemens.
Het is een prestigieuze megaorder, en het grootste succes tot nu toe voor Roland Busch, sinds februari 2021 CEO van Siemens. “We zijn er trots op de ambities van Egypte te ondersteunen om het zesde drukste HST-systeem ter wereld te creëren, waardoor ongeveer 90 procent van de Egyptenaren toegang heeft tot veilig, schoon en betaalbaar vervoer”, zei Busch op Twitter. De Siemens-baas tekende het contract samen met Kamel Al Wazir, de Egyptische minister van Transport. Ook de Egyptische president Abdel Fattah El-Sisi was aanwezig. Hij sprak van “een vruchtbare samenwerking tussen Egypte en Duitsland op het gebied van infrastructuur”. Het project vertegenwoordigt “het begin van een nieuw tijdperk voor het spoorwegsysteem in Egypte, Afrika en het Midden-Oosten”. Kanselier Olaf Scholz stuurde een videoboodschap waarin hij de steun van Duitsland voor het project en het belang ervan voor de bilaterale Duits-Egyptische betrekkingen en de wereldwijde klimaatbescherming benadrukte, aldus Siemens.
Er zal vanaf het begin een nieuw en compleet spoorwegnetwerk worden ontwikkeld dat als blauwdruk zal dienen voor een duurzaam en modern transportsysteem voor de hele regio, zegt Michael Peter, hoofd van de spoordivisie van Siemens. De grote order is ook een soort definitieve comeback voor de spoordivisie van Siemens. Busch-voorganger Joe Kaeser wilde eigenlijk Siemens Mobility samenvoegen met de Franse concurrent Alstom en naar de beurs brengen. Samen moesten Siemens en Alstom de concurrentie aangaan met de wereldmarktleider CRRC uit China. Maar dat mislukte door verzet van de EU Commissie. Met de TGV produceert Alstom het product dat concurreert met het Duitse ICE, het concept is anders. Bij de ICE worden de aandrijfmotoren verdeeld over de hele trein en wordt het concept als efficiënter beschouwd. De TGV daarentegen heeft eigen treinstellen en dubbeldekkers, waardoor de trein sneller rijdt. Internationaal is de ICE tot nu toe succesvoller. Naast sneltreinen produceert Siemens Mobility ook metro’s, trams en voorstadstreinen en biedt het complete treinsystemen aan. Meest recent was de omzet 9,2 miljard euro met bijna 40.000 medewerkers. In totaal heeft Siemens een omzet van 62,3 miljard euro. Busch benadrukte onlangs dat de spoordivisie onderdeel blijft van de groep.
Het 2000 kilometer lange hogesnelheidsspoornetwerk van Siemens zal 60 steden in Egypte met elkaar verbinden. Uiteindelijk moet het tot 500 miljoen ritten per jaar mogelijk maken. Er komen in totaal drie routes: het al aangekondigde ‘Suezkanaal op rails’, een 660 kilometer lange route tussen de havensteden Ain Sokhna aan de Rode Zee en Marsa Matrouh en Alexandrië aan de Middellandse Zee. Een tweede route van 1100 kilometer verbindt Caïro met Abu Simbel vlakbij de grens met Soedan. De derde route is 225 kilometer van Luxor naar Hurghada aan de Rode Zee. In totaal moeten 40.000 directe banen worden gecreëerd in Egypte en nog eens 6.700 banen bij Egyptische leveranciers en indirect in andere sectoren van de economie.
- Record-opdracht voor Siemens: exporthit ICE gaat in Egypte rijden. Foto Siemens Mobility.