Duitse ov-bedrijven verwachten deze herfst prijsstijgingen – na het aflopen van het 9 euro maandkaartje
“De prijzen van kaartjes en abonnementen zullen blijven stijgen”, verwacht de VDV, de vereniging van Duitse ov-bedrijven. “Niet direct op 1 september, maar in de volgende prijsaanpassingsrondes.”. De VDV verwacht dat de prijzen van het lokale ov zullen stijgen nadat de actie met het ‘Neun Euro Ticket’ over drie maanden is afgelopen.
De achtergrond van de te verwachten prijsstijgingen is het ontbreken van federale compensatiebetalingen, bijvoorbeeld voor hogere brandstofprijzen. “Op middellange termijn zullen we de ontbrekende fondsen moeten compenseren via tarieven of het aanbod moeten beperken”, aldus VDV-voorzitter Ingo Wortmann in de Tagesspiegel. “Dus de ticketprijzen zullen blijven stijgen – niet direct op 1 september, maar in de volgende prijsaanpassingsrondes. Helaas komen we dan in de situatie dat mensen die al betalen méér moeten betalen voor hun reizen.”
Gevraagd naar het te verwachten effect van de negen euro maandkaartjes, gaat Wortmann er niet vanuit dat veel mensen definitief zullen overstappen op bus en trein. “Ik zie het ticket heel positief”, zei Wortmann. Maar hij heeft geen hoge verwachtingen. “Alle eerdere ervaringen met bijzonder goedkoop openbaar vervoer laten zien dat het aanbod eerst goed moet zijn, de prijs is secundair.”
Met de 9 euro maandkaart kunnen reizigers in juni, juli en augustus gebruik maken van het lokale openbaar vervoer in heel Duitsland. De kaartjes zijn vanwege de hoge energieprijzen onderdeel van het compensatiepakket van de Duitse coalitie en moeten ook een stimulans zijn voor verder gebruik van het openbaar vervoer. Opvallend is dat voorafgaand aan de maatregel, er geen onderzoek is verricht naar de mogelijke effecten van de goedkope maandkaartjes. Dat komt pas na afloop.
Wortmann is bang dat het goedkope aanbod zal leiden tot een ‘beladen sfeer’ in het ov. “Ik wil niet praten over chaos, maar er zullen veel volle treinen en bussen zijn.” Dit geldt in het bijzonder voor sommige verbindingen naar vrijetijdsbestemmingen zoals Sylt, de Oostzeekust, het Beierse Oberland of de Chiemgau. “Als de treinen erg vol zijn, bestaat er zeker een risico op een gespannen sfeer onder de reizigers.” Hij sluit in die gespannen sfeer zelfs aanvallen op werknemers in het ov niet uit “in het absoluut uiterste geval”.
- Duitse ov-bedrijven verwachten deze herfst prijsstijgingen – na het aflopen van het 9 euro maandkaartje. Foto Risse Reisen.