Europees Milieuagentschap (EEA): ‘Het wegvervoer in Europa – personenauto’s en vrachtwagens – moet overschakelen op duurzaamheid’
De toenemende vervoersvolumes hebben de afgelopen twee decennia de uitstoot van het wegvervoer in Europa doen stijgen. Een vandaag gepubliceerde analyse van het Europees Milieuagentschap (EEA) laat zien hoe de totale uitstoot van broeikasgassen door zowel personenauto’s als vrachtwagens in Europa is toegenomen, ondanks een betere motorefficiëntie en een beter gebruik van biobrandstoffen.
De EEA-beoordeling “Decarbonising road transport — the role of vehicles, fuels and transport demand” analyseert de drijvende factoren voor de uitstoot van broeikasgassen door personenauto’s en vrachtwagens in de Europese Unie (EU). Het nieuwe rapport maakt deel uit van de serie ‘Transport and Environment Reporting Mechanism’ (TERM) van jaarlijkse beoordelingen.
Volgens gegevens van het EMA zijn de CO2-emissies van personenauto’s in de 27 EU-lidstaten tussen 2000 en 2019 met 5,8 % gestegen en de emissies van zware vrachtwagens met 5,5 %. De belangrijkste reden voor de totale toename van de uitstoot van zowel auto’s als vrachtwagens was de toenemende vervoersvolumes, die slechts gedeeltelijk werden gecompenseerd door een betere brandstofefficiëntie en het gebruik van biobrandstoffen, zo blijkt uit de EEA-beoordeling.
Naast de uitdaging van groeiende vervoersvolumes, is Europa nog niet overgestapt op groenere vervoerswijzen. In de afgelopen twee decennia hebben auto’s hun dominante aandeel in de passagiersmobiliteit over land behouden en enigszins vergroot, terwijl vrachtwagens hetzelfde hebben gedaan in het vrachtvervoer.
Het verbeteren van de CO2-efficiëntie van voertuigen, inclusief het vergroten van het aandeel elektrische voertuigen, zal naar verwachting een belangrijke rol spelen bij het koolstofarm maken van het passagiers- en vrachtvervoer, vooral in combinatie met het verder koolstofvrij maken van de elektriciteits- en brandstofproductie.
Uit de EEA-beoordeling blijkt echter ook dat het koolstofvrij maken van het Europese mobiliteitssysteem methoden vereist die verder gaan dan efficiëntiewinst in het wegvervoer. Dit omvat een hogere bezettingsgraad, bijvoorbeeld door middel van ride-sharing, en vollere vrachtladingen, evenals het terugdringen van de vraag en het overschakelen op groenere vervoerswijzen: lopen, fietsen, bussen, treinen en binnenvaart.
Om de algemene doelstelling van klimaatneutraliteit te ondersteunen, is het de EU-doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen door het vervoer tegen 2050 met 90% te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990. De analyse is te vinden op eea.europa.eu
- Het wegvervoer in Europa – personenauto’s en vrachtwagens – moet overschakelen op duurzaamheid. Illustratie EEA.