Taxi’s en Uber bezorgd over numerus clausus in Brussels taxiplan
De Brusselse taxifederatie en Uber België zijn tevreden dat het Brussels Parlement de ordonnantie heeft goedgekeurd die de Brusselse taxisector hervormt. Maar ze zijn bezorgd over de numerus clausus, die zal bepalen hoeveel chauffeurs er in de hoofdstad mogen rondrijden. En in welke soort taxi’s.
“Dat Brussel nu over een reglementering beschikt die erkent dat de platforms een belangrijke rol spelen in de moderne mobiliteit is een grote stap vooruit”, reageert Laurent Slits, verantwoordelijke van Uber België. Hij wijst in stadskrant Bruzz op het verschil tussen de standplaatstaxi’s en de straattaxi’s, waarbij die laatste bijvoorbeeld niet op de aparte rijstroken voor het openbaar vervoer mogen rijden. Volgens Slits zullen vooral de limieten op de gereglementeerde prijzen en het aantal toegelaten chauffeurs bepalen of de hervorming een succes wordt.
“We zijn blij dat er uiteindelijk een plan is, ook al heeft het een beetje een zure smaak voor ons”, zegt van zijn kant Sam Bouchal van de Brusselse taxifederatie BTF, “omdat de tekst zeven jaar frauduleuze praktijken beloont door de Uber-chauffeurs een statuut te geven.” Ook voor Bouchal zal de hoogte van de numerus clauses, die de komende maanden bepaald moet worden, cruciaal zijn.
- Taxi’s en Uber bezorgd over numerus clausus in Brusselse taxiplan.