Congestie in Duitse steden daalt sinds start van ‘9 euro-kaartje’; al 21 miljoen ‘Neun Euro Tickets’ verkocht
Het speciale ov-kaartje van 9 euro verlicht waarschijnlijk de drukte op straat tijdens de spits. Een actuele analyse van verkeersgegevensspecialist TomTom voor het Duitse persbureau DPA laat in 23 van de 26 onderzochte Duitse steden een afname van de congestie zien ten opzichte van de periode voor de invoering.
De gegevens “suggereren dat deze daling verband houdt met de introductie van het 9 euro ticket”, zegt TomTom-verkeersexpert Ralf-Peter Schäfer. “Forensen verloren in juni in bijna alle onderzochte steden minder tijd met het rijden van en naar het werk dan in mei.”
Concreet vergeleken de experts de files in het spitsverkeer op weekdagen in kalenderweken 20 en 25 in 26 Duitse steden. De perioden zijn gekozen om de effecten van vakanties en feestdagen te vermijden. Het resultaat is duidelijk: “In de eerste dagen na de invoering van het 9-eurokaartje lieten de gegevens van TomTom nauwelijks effecten zien van de maatregel op het autoverkeer. Inmiddels is echter in bijna alle steden in Duitsland een positief effect op de doorstroming te zien”, zegt Schäfer.
“De afname van het tijdverlies verschilt van stad tot stad”, legt hij uit. De verbetering van de congestieniveaus was vooral sterk in Hamburg en Wiesbaden. Daar daalde het congestieniveau met respectievelijk 14 en 13 punten. Dit betekent dat automobilisten op een route die 30 minuten zou duren zonder verkeer, gemiddeld 4,2 minuten minder verloren in Hamburg en 3,9 minuten minder in Wiesbaden. Alleen in Kiel en Neurenberg constateerde TomTom een lichte verslechtering. In Karlsruhe bleef de congestie onveranderd.
Volgens de Vereniging van Duitse OV-bedrijven (VDV) werden in de eerste maand van geldigheid in het hele land ongeveer 21 miljoen kaartjes van 9 euro verkocht. “Samen met de ongeveer tien miljoen abonnees die automatisch het voordelige ticket ontvangen, is het aantal van 30 miljoen tickets per maand dat eerder door de branche werd berekend, niet alleen bereikt, maar zelfs iets overschreden”, aldus VDV-voorzitter Ingo Wortmann With. De cijfers hebben uitsluitend betrekking op juni.
Volgens enquêtes van de VDV zouden mensen voor juli een even grote koopbereidheid hebben aangegeven. Het ticket geeft kopers het recht om in juni, juli en augustus met het openbaar vervoer door heel Duitsland te reizen voor 9 euro per stuk. Abonnees kunnen hun abonnementsticket gebruiken als een ticket van 9 euro en krijgen het verschil voor de drie maanden teruggestort.
Het is echter moeilijker om te bepalen hoe het ticket daadwerkelijk wordt gebruikt dan de verkoopcijfers aangeven. Deutsche Bahn, die de meeste speciale tickets heeft verkocht, spreekt in juni van een passagiersgroei van 10 tot 15 procent in het eigen streekvervoer ten opzichte van het niveau voor de coronacrisis. Wel vergelijkt het volgens het bedrijf verschillende tijdsperioden, namelijk juni van dit jaar met de vraag eind 2019. De vergelijking is dus beperkt.
Feit is: bussen en treinen zaten vol, vooral op de toeristische routes. Omdat tegelijkertijd de bouwactiviteiten bij de DB op recordniveau waren, waren er op veel plaatsen herhaalde annuleringen en vertragingen. Reizigers met fietsen werden vaker geweigerd. Volgens de spoorwegen werden er meer dan een miljoen fietsen vervoerd met de eigen treinen van het bedrijf.
- Congestie in Duitse steden daalt sinds start van ‘9 euro-kaartje’; al 21 miljoen ‘Neun Euro Tickets’ verkocht. Redactiefoto.