Verkehrsclub Deutschland (VCD) stelt opvolging van Duits ‘Neun Euro Ticket’ voor naar andere vervoersgebieden
Alleen al in juni werden in Duitsland 21 miljoen kaartjes van 9 euro gekocht, en nog eens 10 miljoen mensen gebruikten ze als onderdeel van hun lokaal vervoersabonnement – een overweldigend succes dat duidelijk maakt: er moet een opvolger komen, dan stappen meer mensen over op bus en trein. Verschillende organisaties hebben zich al gemeld met nieuwe promotieideëen. De federale overheid overweegt nu ook een eenvoudig ticketmodel – het zogenaamde klimaatticket. De Verkehrsclub Deutschland (VCD) laat zien hoe zo’n model eruit kan zien met zijn nieuwe, inter-deelstaat abonnementsconcept: het Länder-PlusTicket.
De ecologische vervoersclub VCD ziet het debat over een eenvoudig ticketmodel als een kans die niet gemist mag worden. Landelijk voorzitter van de VCD, Kerstin Haarmann, wil de kans grijpen om meer mensen van bus en trein te overtuigen: “Het 9-eurokaartje laat zien hoe makkelijk het kan zijn: een goedkoop abonnement dat geldig is voor een groot gebied en de tariefjungle laat zijn netwerklimieten achter zich. Op deze ervaring moeten we voortbouwen!”
Naast het gebrek aan landelijke en regionale bus- en treindiensten, is het vooral de verwarrende tariefstructuur die velen ervan heeft weerhouden om over te stappen op het openbaar vervoer, zegt Haarmann: “Iedereen die de grenzen van de collectieve tarieven bekijkt op een kaart van Duitsland: je komt overal virtuele barrières tegen. Dit is totaal achterhaald. We moeten het openbaar vervoer niet meer vanuit een netwerkperspectief bekijken en gaan denken vanuit het oogpunt van de reiziger.”
Het resultaat van deze heroverweging is het concept van het Länder-PlusTicket – een abonnement dat ook lange ritten in het regionale vervoer door de deelstaten en zelfs door heel Duitsland mogelijk maakt. De overgang naar aangrenzende tariefzones moet gemakkelijker worden gemaakt. Het Länder-PlusTicket wordt aangeboden voor in totaal acht grootstedelijke gebieden en is ook geldig voor de eerste stop in het aangrenzende geldigheidsgebied. Zo zou er een aaneengesloten tariefzone komen voor Berlijn en Brandenburg of voor Hessen, Rijnland-Palts en Saarland. Als u wilt, kunt u ook met streekvervoer door het hele land reizen.
“De tickets moeten voor iedereen betaalbaar zijn en tegelijkertijd financieel haalbaar zijn zonder een noodzakelijke uitbreiding te vertragen”, legt Dominik Fette uit, VCD-expert voor klimaatvriendelijke en sociaal compatibele mobiliteit. De standaardprijs voor een groot gebied zou 75 euro per maand moeten zijn, als jobticket 60 euro per maand. Het moet beschikbaar zijn als sociaal ticket en voor scholieren, stagiaires en studenten voor 30 euro per maand. Een kaartje voor plaatselijk en regionaal vervoer door heel Duitsland kan dan worden gekocht voor 135 euro.
Met het Länder-PlusTicket alleen zijn de problemen in het streek- en streekvervoer natuurlijk niet op te lossen, benadrukt bondsvoorzitter Haarmann: “De overstap naar bus en trein lukt alleen als het aanbod klopt. Het Länder-PlusTicket helpt niemand wiens dorp slechts drie keer per dag met de schoolbus wordt bediend. Daarom hebben we een massale uitbreiding van het openbaar vervoer over de hele linie nodig met veilige financiering. Als we een ommekeer in het verkeer willen realiseren, moeten bussen en treinen in de toekomst net zo gebruiksvriendelijk zijn zoals de auto nu is.”
• Verkehrs Club Deutschland (VCD) stelt opvolging van Duits ‘Neun Euro Ticket’ voor naar andere vervoersgebieden. Foto DB.