PvdA en SP in Tweede Kamer in verweer tegen ‘onevenredig hoge kosten’ van rekeningrijden op het platteland
Habtamu de Hoop (PvdA) en SP-collega Mahir Alkaya willen het kabinet op andere gedachten brengen over hun plannen voor het rekeningrijden. Die pakken namelijk nadelig uit voor autogebruikers in landelijke gebieden, zoals Friesland.
Het is De Hoop een doorn in het oog: de plannen van minister Mark Harbers (VVD, verkeer en vervoer) om automobilisten vanaf 2030 te laten betalen per gereden kilometer. Het voornemen houdt namelijk geen rekening met de plaats waar de automobilist de auto start en het tijdstip van rijden.
Laat dat nu in landelijke gebieden, zoals in Friesland, automobilisten op kosten jagen. Zij rijden relatief meer kilometers tussen huis en kantoor, of huis en ziekenhuis, dan chauffeurs in de Randstad. Die hebben belangrijke voorzieningen dichterbij huis. Bovendien hebben zij meer alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer. In onder meer Friesland ontbreekt het aan openbaar vervoeropties, zegt De Hoop. Daarvoor vroeg hij enkele weken geleden al nadrukkelijk aandacht.
Met een motie roepen PvdA en SP de regering op om “te voorkomen dat inwoners van landelijke gebieden onevenredig hoge kosten moeten betalen ten opzichte van het huidige systeem”. De Tweede Kamer stemt vandaag over de motie, op de laatste dag voor het zomerreces.
Niet alleen Tweede Kamerfracties roeren zich, ook in de provinciale politiek worden de messen geslepen. Zo is de Friese partij FNP een petitie gestart tegen het rekeningrijden, om dezelfde redenen. Ze wijzen op de afstandsverschillen tussen voorzieningen ten opzichte van reizigers in de stedelijke gebieden.
- PvdA en SP in Tweede Kamer in verweer tegen ‘onevenredig hoge kosten’ van rekeningrijden op het platteland. Foto Petities.nl/FNP.