OV-ticket van negen euro brengt Duitsland “geen duidelijk klimaatvoordeel”
Ondanks het ‘Neun Euro Ticket’ dat nog tot eind augustus voor het regionale ov in Duitsland beschikbaar is, stappen automobilisten zelden over op het openbaar vervoer. Dat blijkt uit een onderzoek van de belangenorganisatie Agora Verkehrswende. Interessant is dat het goedkope kaartje zonder enig voorafgaand onderzoek werd ingevoerd ter compensatie van gestegen kosten van levensonderhoud.
Volgens de eerste wetenschappelijke evaluaties betekent het kaartje van negen euro niet dat veel mensen hun auto thuis laten. “Je moet voorzichtig zijn met veel van de huidige gegevens”, zegt Philipp Kosok, projectmanager openbaar vervoer van de belangenorganisatie Agora Verkehrswende. “Wat wel beschikbaar is, zijn echter zeer alarmerende gegevens. Het geeft aan dat het kaartje van negen euro meer vervoer zal genereren en vooral dat er nauwelijks een overstap van auto op ov plaatsvindt.” verschoven.” De actie met het goedkope kaartje heeft daarom geen positief klimaatbeschermend effect, mogelijk zelfs een negatief effect, aldus Kosok. “Er zijn aanwijzingen dat we met deze actie geen duidelijk klimaatvoordeel behalen.”
Uit onder meer onderzoeken van de Vereniging van Duitse Vervoersondernemingen (VDV) en een onderzoek in de omgeving van München bleek onlangs dat slechts ongeveer drie procent van de ondervraagden van de auto overstapte in het lokale of regionale ov. Het Federaal Bureau voor de Statistiek telt aanzienlijk meer passagiers in het lokale en regionale vervoer
Onderzoekers onder leiding van Jan Christian Schlueter van de TU Dresden hebben zich daarentegen vooral toegelegd op de aankoopbeslissing en prijsgevoeligheid bij eventuele vervolgaanbiedingen. De belangrijkste argumenten om gebruik te maken van het negen euro ticket waren de prijs en de eenvoud van het aanbod. Veel mensen zouden ook hebben aangegeven dat ze het ov wilden proberen. Hier zal het spannend zijn om te zien of gebruikers het (vervolg)kaartje een tweede keer zullen kopen, zei hij.
- OV-ticket van negen euro brengt Duitsland “geen duidelijk klimaatvoordeel”. Redactiefoto.