‘AT5 Onderzoekt’ laat zien dat een op de vijf taxichauffeurs in Amsterdam is gestopt en er op piekmomenten geen taxi is te krijgen
Het aantal taxi’s dat dagelijks in Amsterdam is te vinden is de laatste twee jaar met bijna een vijfde afgenomen, van 6.200 in 2020 naar zo’n 5.000 dit jaar. Op piekmomenten, zoals tijdens uitgaansavonden, is er daardoor soms geen taxi te krijgen en is de ritprijs bij sommige aanbieders stukken hoger. AT5 bracht de laatste ontwikkelingen op de taximarkt in kaart in ‘AT5 Onderzoekt’.
“Het betekent dat wij op drukke momenten moeite hebben om iedereen netjes en op tijd in een taxi te krijgen”, geeft Hedy Borreman, directeur van Taxicentrale Amsterdam (TCA), toe. “En dat de prijzen bij de platformen (zoals Uber en Bolt – red.) door het dak gaan.” Borreman zag het aantal chauffeurs bij TCA de laatste twee jaar zelfs met een derde teruglopen van 1250 naar 800 chauffeurs. Dat een flink deel van de chauffeurs is gestopt is niet geheel verwonderlijk. De laatste twee jaar was er, zeker tijdens de verschillende lockdowns, bijna geen werk voor hen in de stad. Horeca en culturele instellingen waren dicht en toeristen bleven weg. Het staat in schril contrast met nu.
Het aantal taxi’s in Amsterdam is flink gedaald. “De echte oude taxichauffeurs zijn ermee gestopt,” zegt Arjan de Leeuw, eigenaar van het Amstelveense taxibedrijf De Meerlanden, dat veel ritten tussen Amsterdam en de Luchthaven Schiphol verzorgt. “Sommigen zijn met pensioen gegaan, anderen zijn ander werk gaan doen, en die krijg je niet terug.” Ook De Leeuw verloor als gevolg van de pandemie zo’n dertig procent van zijn chauffeurs. Vooral in de vroege ochtenduren krijgt hij zijn bezetting soms niet meer rond. Hij stapt daarom geregeld zelf weer in de taxi om ritten weg te rijden.
Als AT5 op een dinsdagmiddag een kijkje neemt bij de verschillende standplaatsen in de stad is er op de meeste plekken geen wachtende chauffeur te bekennen. Op Centraal Station staan de taxi’s niet langer dan een paar minuten stil. Voor taxiorganisaties zoals TCA, die een standaard-meterprijs hanteren, is het chauffeurstekort extra lastig doordat taxi-apps als Uber en Bolt op piekmomenten de ritprijzen opschroeven, het zogenaamde ‘surge pricing’. Maar dat betekent niet dat de platformchauffeur er ook echt veel beter van wordt. Op die momenten zijn de gewone taxi’s voor het grote publiek vaak goedkoper, maar dat heeft ook een keerzijde.
Borreman: “Alle chauffeurs in Amsterdam zijn zelfstandige ondernemers. En die besluiten dan om ritten te rijden die voor hen meer opbrengen dan dat wij aanbieden tegen de meter. En dus hebben wij als TCA op piekmomenten op zaterdagnacht minder chauffeurs dan dat er op de straat zijn. Dus ondanks dat ze er wel zijn, rijden ze dan niet voor ons.”
In Amstelveen is het geluid al niet veel anders: “Het zijn zzp’ers waarmee je werkt”, legt ook De Leeuw uit. “Als het een keer mooi weer is, liggen ze op een gegeven moment ook effe liever op het strand. Want ze verdienen goed, dus ze kunnen ook gewoon een dagje niet gaan rijden.”
Een directe oplossing voor het chauffeurstekort lijkt er niet te zijn. Zowel Borreman als De Leeuw doen hun uiterste best om nieuwe chauffeurs aan te trekken. De Leeuw: “Er komen wel weer chauffeurs bij. De laatste maanden heb ik er toch weer drie bij gekregen. Maar het is moeilijk, het is echt moeilijk.”
• ‘AT5 Onderzoekt’ laat zien dat een op de vijf taxichauffeurs in Amsterdam is gestopt en er op piekmomenten geen taxi is te krijgen. Redactiefoto.