Duitse ov-vereniging VDV: “Negen euro kaartje heeft in drie maanden evenveel CO2 bespaard als een reductie in de maximumsnelheid op de Autobahn in een jaar”
Het speciale ticket van negen euro leidt tot een besparing van circa 1,8 miljoen ton CO2-uitstoot. Dat blijkt uit marktonderzoek in opdracht van de Vereniging van Duitse Vervoersondernemingen (VDV) dat het Handelsblatt kon inkijken. “De bijna dagelijkse intensiteit van het gebruik van auto’s en motorfietsen is met vier procent gedaald ten opzichte van mei 2022. Tien procent (juni: acht procent) van de kopers van het negen-eurokaartje doet het nu zonder minstens één van zijn dagelijkse autoritten,” zo vatten de marktonderzoekers samen.
Hieruit concluderen ze dat tien procent van de ongeveer een miljard ritten per maand met het Neun Euro Ticket autoritten hebben vervangen, dus 100 miljoen. Met een gemiddelde reislengte van 50 kilometer en een uitstoot van 122 gram per kilometer met de auto is er ongeveer 600.000 ton CO2 per maand bespaard. Berekend over de drie maanden van de campagne (die eind augustus afloopt) komt dit overeen met ongeveer 1,8 miljoen ton.
Met een algemene snelheidslimiet van 130 km/u op snelwegen (in Duitsland geldt geen maximumsnelheid op de Autobahn) berekenen experts een CO2-besparing van twee miljoen ton per jaar. Over dat thema en over de eventuele voortzetting van een vorm van het negen euro kaartje, steggelen de politici al de hele zomer.
- Duitse ov-vereniging VDV: “Negen euro kaartje heeft in drie maanden evenveel CO2 bespaard als een reductie in de maximumsnelheid tot 130 km/u. op de Autobahn in een jaar.” Foto Autobahn.eu.