Reizigers die na corona terugkeren helpen Luchthaven Schiphol in de zwarte cijfers
Royal Schiphol Group heeft in de eerste zes maanden van dit jaar zwarte (winst)cijfers geschreven. Dit was grotendeels te danken aan de terugkeer van reizigers na de coronaperiode. De groep, waar ook de luchthavens Eindhoven en Rotterdam The Hague onder vallen, verwacht dat het herstel in de tweede helft van het jaar door zal zetten.
De eerste zes maanden van dit jaar kon Schiphol meer dan vier keer zoveel reizigers verwelkomen dan in de eerste helft van 2021. Op Eindhoven Airport waren dat er zelfs negen keer zoveel en op Rotterdam The Hague Airport acht keer zoveel. In totaal verwelkomde de groep 27,3 miljoen vliegreizigers waar dat er een jaar eerder nog 6 miljoen waren. Het aantal vliegbewegingen verdubbelde ruimschoots, maar de vervoerde vracht daalde met 14 procent.
Maar de eerste zes maanden van dit jaar waren bepaald niet probleemloos voor de luchthaven, die jarenlang een van de leidende luchthavens van Europa was, maar flink is gezakt in de waardering van luchtreizigers. De snelle terugkeer van reizigers plus de personeelstekorten op de luchthaven zorgden de afgelopen maanden voor grote problemen op Schiphol. Er waren te weinig beveiligers om alle passagiers tijdig te controleren en daardoor ontstonden lange rijen en misten reizigers hun vliegtuig. Daarbij kwamen allerlei problemen met koffers die niet op de juiste vluchten meegingen en soms weken later nog altijd niet met hun eigenaar waren herenigd.
De oplossing van die problemen kostte Schiphol extra, maar daar stonden vanaf 1 april jl. hogere luchthavengelden tegenover. De inkomsten van de luchthavengroep gingen dan ook omhoog naar 665 miljoen euro, van 257 miljoen euro vorig jaar. Dat leidde tot een bescheiden bedrijfswinst. De nettowinst was met 65 miljoen euro aanzienlijk hoger, maar daar speelden andere effecten mee zoals de gestegen waarde van vastgoed. Ook de ontvangen NOW-subsidies hielpen de winst omhoog. Schiphol is inmiddels begonnen met het compenseren van gedupeerde reizigers die door de drukte hun vlucht hebben gemist.
De luchthavengroep denkt voor 2022 dat de sterke reizigersgroei aanhoudt, maar het blijft onzeker of de niveaus van 2019 kunnen worden gehaald. Corona blijft naar alle waarschijnlijkheid een rol spelen omdat sommige landen hun grenzen dichthouden en het virus ook hier weer de kop kan opsteken. Ook kan Schiphol nog altijd niet de volledige reizigersniveaus aan en zijn er tot en met oktober beperkingen op het vliegveld. Daarnaast spelen de hoge inflatie en mogelijke recessie een rol.
- Reizigers die na corona terugkeren helpen Luchthaven Schiphol in de zwarte cijfers. Foto Schiphol Airport Group.