Trevvel, ombudsman en wethouder: “situatie uitermate vervelend”
Rijnmond publiceerde ook een reactie van Trevvel. Directeur Arno van Haastrecht noemde de situatie voor leerlingen, ouders en scholen vervelend. Hij noemt de situatie voor de leerlingen, ouders en scholen vervelend. “Het is erg om elke dag mensen te moeten teleurstellen. Maar de oorzaak heeft alles te maken met het tekort aan chauffeurs. We hebben het op allerlei manieren geprobeerd, maar we hebben niet voldoende chauffeurs kunnen vinden.”
De NS, RET of EBS kunnen volgens Van Haastrecht altijd als oplossing de dienstregeling aanpassen. “Dat kan in ons geval niet. Kinderen moeten worden opgehaald en naar school worden gebracht. Want de lessen beginnen op een vaste tijd.”
In de zomer is daarom al begonnen met de bekendmaking van de combinatieritten. Maar Trevvel heeft toch een contract? Van Haastrecht: “Dat klopt. Er zijn ook stevige gesprekken met de gemeente gevoerd. Ik denk ook niet na of we wel of niet een boete krijgen. Dat zet ook op dit moment geen zoden aan de dijk. We willen zoeken naar een oplossing.”
Die ziet de Trevvelbaas ook in flexibele aanvangstijden van scholen. Onderwijl erkent hij dat het vervoer van tien procent van het vervoer van de leerlingen niet goed is geregeld. “We zijn al maanden bezig om oplossingen te bedenken voor het tekort aan chauffeurs. We zijn creatief geweest, maar het is niet gelukt. De vijver waarin we als vervoerssector vissen is leeg.”
Marianne van den Anker, de Ombudsman van Rotterdam, kreeg nog veel meer klachten de afgelopen weken. Voldoende reden voor haar om, na gesprekken met Trevvel en wethouder Maarten Struijvenberg, maandag een stevige brief aan de gemeenteraad van Rotterdam te schrijven. De Ombudsman wijst ook op eerdere problemen bij Trevvel. Volgens Van den Anker zijn de conclusies van het rapport uit 2020 nauwelijks veranderd. Ze pleit er bijvoorbeeld voor om de lessen op school na de spits te laten beginnen. Uit een rondgang op de Mytylschool De Brug kwamen de volgende suggesties naar voren: een beter werkende app, vaste chauffeurs, betere beloning van chauffeurs en een betere planning.
In een reactie naar Rijnmond zei wethouder Maarten Struijvenberg: “Ook in mijn mailbox komen sinds de start van het schooljaar bijna dagelijks klachten binnen over Trevvel. Het zijn dezelfde klachten als de ombudsman omschrijft: Klachten over een chauffeur die 10 minuten te laat is. Een chauffeur die niet komt. Of er komt een andere chauffeur dan beloofd. Sommige klachten gaan over de communicatie van Trevvel met ouders over die ritten die veranderen. De informatie klopt niet, of Trevvel laat helemaal niets weten.”
“Ik heb Trevvel ook aangesproken op hun verantwoordelijkheid voor het leerlingenvervoer. Niet rijden is geen oplossing. Daarom kiest Trevvel er nu voor om meer kinderen in de taxi’s te vervoeren. Kinderen die normaal alleen rijden, kunnen nu maximaal met z’n tweeën instappen. Kinderen die hiervoor tot met z’n vieren in een busje zaten, kunnen maximaal met z’n zevenen worden vervoerd.”
“Helaas zijn er ondanks de veranderingen toch opstartproblemen bij de start van het schooljaar en te veel klachten van ouders. Ook bespreek ik met Trevvel de inzet van extra mensen om telefonische bereikbaarheid te verbeteren.” Donderdagmorgen (10 uur) bespreekt de gemeenteraad de situatie bij Trevvel.
- Trevvel, ombudsman Marianne van den Anker (foto) en wethouder: “situatie uitermate vervelend.” Foto Ombudsman010.