Honderden taxi’s uit tenminste zes Europese landen hielden in hartje Brussel een luidruchtig protest tegen Uber en ‘Uberisering’
Urenlang reden vanmiddag honderden Europese taxi’s – de politie schatte ruim 400 – luid toeterend door de Brusselse binnenstad en legden het verkeer op de Kleine Ring grotendeels lam. Veel van de taxi’s uit het buitenland leverden op de fraai-versierde voertuigen commentaar op Uber-vriendelijke wetgeving, de ‘Uber Files’ en op de handelspraktijken van Uber. De demonstranten wilden er bij diverse EU-commissarissen op aandringen om lessen te leren uit de ‘Uber Files’ die aantoonden hoe onbetrouwbaar het Amerikaanse bedrijf is en hoe het nationale wetten manipuleerde (en manipuleert) ten gunste van het platform. “We hebben onze families en ons werk achtergelaten om ons naar hier te verplaatsen. We zijn hier om onze broodwinning te verdedigen”, vertelt de Zwitserse taxichauffeur Abel Ben Mbarek, afkomstig uit Genève, in stadskrant Bruzz. Zijn Spaanse collega uit Barcelona, Jaime Sau, vraagt dat de taxisector beter beschermd wordt. “De problemen zijn in alle Europese landen dezelfde aan de basis. Wij willen verdedigd worden, want wij zijn een publieke sector. Wij zijn hier samen als taxichauffeurs naartoe gekomen om één stem te vormen”, verduidelijkt Sau.
In de ‘Uber Files’ belichtten veel Europese kranten en tijdschriften de controversiële praktijken die werden gebruikt door de multinationale taxi-app toen deze voor het eerst in Europa arriveerde. Het bedrijf gebruikte uitgebreide len misleidende obbytechnieken en voorzag politici handig van juridische teksten die soms in hun geheel werden overgenomen in wetten. Zo kwam ook de Brusselse ‘taxihervorming’ grotendeels tot stand. De organisatoren van de internationale demonstratie – het Spaanse Elite Taxi en de Brusselse Taxi Federatie (BTF) – eisen “een volledig onderzoek naar het ‘Uber Files’-schandaal”, vooral ook naar de lobby-activiteiten van de Nederlandse Neelie Smit, ex-commissaris van de EU Commissie en (na haar vertrek, naar eigen zeggen) lobbyist voor Uber, die in een schril daglicht kwamen te staan.
De BTF, die van te voren zei te rekenen op de aanwezigheid van Franse, Spaanse, Italiaanse, Zwitserse, Britse, Duitse, Zuid-Amerikaanse en Griekse vakbonden, taxiondernemers, taxichauffeurs en taxiverenigingen, werd daarin – met uitzondering van de Duitse, Belgische, Nederlandse en Zuid-Amerikaanse vertegenwoordigers – niet teleurgesteld. Wat echter opvalt, is dat wel veel vakbonden, maar niet veel vooraanstaande nationale taxifederaties – met name die in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en ook in België – deze actie leken te steunen en er in hun landen ook geen aandacht voor hadden gevraagd. Gezien de korte afstand naar Brussel, viel het ontbreken van Nederlandse en Duitse taxi’s op, evenals die uit Vlaanderen en Wallonië. De Brusselse taxi’s vormden de hoofdmoot van de stoet.
Het geeft de huidige internationale verdeeldheid in de taxisector aan, waarin taxiorganisaties van mening verschillen over de wijze waarop gelobbied moet worden (dit soort demonstraties of niet?) en waarvoor en waar (is de EU wel het juiste adres?) gelobbied moet worden. Verdeeldheid is er met name over de plannen van de EU Commissie voor de platformwerkers, die met name de aansluiting van zelfstandigen bij taxicentrales zouden bedreigen en de aanbevelingen van de Commissie met betrekking tot de wijze waarop de regulering van het kleinschalige personenvervoer vorm moet worden gegeven. De organisatoren van de demonstratie wijzen waarschuwend naar de voortschrijdende ‘Uberisering’, een vorm van economie waarin gebruikers en providers elkaar rechtstreeks ontmoeten via een digitaal platform zoals de Uber-app. Na de horeca en de transportsector worden steeds meer sectoren getroffen door peer-to-peerdiensten die veel arbeidswetten omzeilen omdat er geen werkgever bij betrokken is. Parallel aan de demonstratie was er in het Europees Parlement een ’transnationaal forum over alternatieven voor Uberisering’, een initiatief van links in het Europees Parlement dat werknemers, advocaten, vakbondsleden en deskundigen op het gebied van uberisering uit de hele Europese Unie en de hele wereld samenbracht.
Tijdens deze internationale taxiprotesten is er traditioneel altijd een roerig protestsfeertje, samen met een familiaal ‘taxigevoel.’ Spanjaarden, Italianen, Fransen en Grieken blonken uit in het creëeren van een feestelijk protestsfeertje, al ruim voor de start van de demonstratieve tocht – rond 11.30 uur – over de Brusselse Kleine Ring naar het Schumanplein en de EU Commissie. Daar kwamen de laatste taxi’s pas ruim na 04.00 uur aan. Toen stonden de laatste taxi nog vlakbij het startpunt.
Opvallend was het grote aantal taxichauffeurs (150) dat te voet demonstreerde. De Italiaanse chauffeurs waren samen per trein uit Italië gekomen en gingen te voet, terwijl de Spaanse en Franse taximensen carpooling per taxi hadden georganisserd. Daar zullen de scherp stijgende kosten voor een deel mee te maken hebben. Of de actie praktische effecten heeft, moet de komende weken duidelijk worden. Een Zwitserse taxichauffeur vat het kernachtig samen: “Ze pakken ons werk af, ze werken illegaal, ze voldoen niet aan de regels, maar toch worden ze beschermd door de politiek.”
- Honderden taxi’s uit tenminste zes Europese landen hielden in hartje Brussel een luidruchtig protest tegen Uber en ‘Uberisering’. Redactiefoto.