Nieuwe marketingcampagne om geschikte kandidaten te attenderen op werk in de taxisector: “Sleur? Word chauffeur!”
Vrijwel elke personenvervoerder in Nederland (en België) kampt met een tekort aan medewerkers. Personeel binnen de zorg- en taxivervoerbranche is in heel Nederland dringend nodig. Dagelijks – en dat is in de media te volgen – ontstaan er problemen vanwege onvoldoende taxipersoneel. En de ene na de andere vacature verschijnt online op de vacaturewebsite “Werken in de taxibranche”. Om geschikte kandidaten te attenderen op deze vacatures, start Sociaal Fonds Mobiliteit (SFM) vandaag met een aansprekende online marketingcampagne met de leus ‘Sleur? Word chauffeur!’. De campagne richt zich via social media en Google op specifieke doelgroepen.
In de eerste fase ligt de nadruk op naamsbekendheid creëren van de vacaturewebsite www.werkenindetaxibranche.nl om de doelgroepen aan te trekken. Dit gebeurt via een aansprekende video, blogs en inspirerende ads, informatieve pagina’s op de website, zichtbaarheid in zoekmachines en zichtbaarheid op vacature websites (Google for Jobs, Indeed).
De tweede fase richt zich op het overtuigen van de doelgroepen en in de laatste fase hopen we de doelgroepen aan te zetten tot actie. Uiteindelijk gaat het erom dat werkzoekenden de stap wagen om op vacatures te reageren via de vacaturewebsite. Werkgevers kunnen meeliften met deze campagne door hun vacatures op www.werkenindetaxibranche.nl te plaatsen. Afhankelijk van de resultaten zal de campagne waarschijnlijk een jaar duren.
Om taxiondernemers te helpen bij het invullen van hun vacatures, heeft Sociaal Fonds Mobiliteit een jaar geleden de vacaturewebsite voor taxipersoneel ‘Werkenindetaxibranche’ in het leven geroepen. Ondernemers kunnen hier gratis hun vacatures plaatsen. Bijkomend voordeel is dat deze vacatures ook mee worden genomen in de zoekresultaten op Google via Google for Jobs. Momenteel telt deze website meer dan 330 (!) vacatures, variërend van callcentermedewerker tot chauffeur, en van centralist/planner tot vervoersbegeleider.
Personeel vinden is lastig, maar personeel behouden ook. Sociaal Fonds Mobiliteit biedt werkgevers met de activiteiten van het “Sterk aan het stuur” programma de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier te investeren in hun personeel. Deze activiteiten zijn gratis en kunnen in het bedrijf of individueel aangevraagd worden.
• Nieuwe marketingcampagne om geschikte kandidaten te attenderen op werk in de taxisector: “Sleur? Word chauffeur!” Foto SFM.