Solaris onthuldde vandaag de Urbino 18 gelede waterstofbus
Het stond al enige tijd in de publieke agenda, maar vandaag was het eindelijk zover: om 12.00 uur onthuldde Solaris online zijn gelede waterstofbus Urbino 18. De presentatie van het nieuwe model werd voorafgegaan door de derde aflevering van de e-mobiliteitsconferentie #SolarisTalks 2022 – eveneens online op www.solarisbus.com – met deelnemers uit een groot aantal verschillende landen.
De waterstofbus Urbino 18 is de tweede waterstofbus van Solaris in zijn emissievrije aanbod. Net als bij de kortere 12 m. versie (die dateert uit 2019) is waterstof de belangrijkste energiebron in dit voertuig. Met dit 18 meter lange model speelt de fabrikant in op de groeiende markt voor voertuigen van dit type. Dit weerspiegelt ook de inzet van Solaris als het gaat om de ontwikkeling van emissievrije oplossingen en de wens om haar klanten een zo breed mogelijk assortiment milieuvriendelijke voertuigen te bieden.
Het hart van de Urbino 18 waterstofbus is een hypermoderne brandstofcel die fungeert als een miniatuur waterstofcentrale. Waterstof wordt door de brandstofcel omgezet in elektriciteit die vervolgens wordt overgebracht naar de aandrijflijn. Het nieuwe voertuig van Solaris heeft geen conventioneel motorcompartiment, maar is uitgerust met een modulair aandrijfsysteem. De zo bespaarde ruimte stelde Solaris in staat de passagierscapaciteit van de bus te vergroten. Bovendien is door het weglaten van de motorruimte meer ruimte op het dak gecreëerd, waar composiet lichte waterstoftanks met een totale inhoud van 51,2 kg zijn gemonteerd. Het gebruik van een modulaire aandrijving vereenvoudigt ook het onderhoud, aangezien de hoofdcomponenten nu vanaf de vloer toegankelijk zijn.
De elektriciteit van de waterstof-brandstofcel in deze gelede Solaris-bus wordt rechtstreeks naar de aandrijflijn overgebracht. Solaris-batterijen met een capaciteit van ongeveer 60 kWh, gemonteerd in het voertuig, dienen als hulpstroombron, bijvoorbeeld tijdens het accelereren en als opslag voor teruggewonnen energie. Het volledig tanken van het voertuig duurt ongeveer 20 minuten.
Dankzij de toegepaste waterstoftechnologie en een toename van het aantal nieuwe, lichte waterstoftanks, presteert de gloednieuwe bus uitstekend op langere trajecten. Hij zal in verschillende weersomstandigheden ongeveer 350 km kunnen afleggen op een enkele tankbeurt. Afhankelijk van de configuratie kan de bus tot 140 passagiers vervoeren. Dit nieuwste model kan een typegoedkeuring krijgen als voertuig van klasse II, wat het mogelijk maakt om het in te zetten op intercityroutes.
De eerste leveringen van de 18 meter lange gelede bus zullen al in het tweede kwartaal van 2023 mogelijk zijn. Klanten krijgen de mogelijkheid om de bus aan te passen aan hun individuele voorkeuren. Zo zal de bus verkrijgbaar zijn met vier deuropstellingen: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 en 2-2-2-2. Het nieuwe model heeft standaard airconditioning voor het passagierscompartiment met een warmtepomp, die gebruik maakt van de van buitenaf aangezogen warmte om de juiste voertuigtemperatuur te creëren. De airconditioning in de bestuurderscabine wordt aangedreven door de passagiersruimte-eenheid. Wat extra functies betreft, kunnen klanten kiezen uit een verscheidenheid aan opties, zoals ADAS en geavanceerde rijhulpsystemen als MirrorEye of MobilEye Shield+. Van de Urbino 12 zijn al 100 geleverd aan klanten in Italië, Duitsland, Nederland, Zweden en Polen. Binnenkort starten nieuwe leveringen aan klanten in onder meer Spanje, Frankrijk, Tsjechië en Slowakije.
• Solaris onthuldde vandaag de Urbino 18 gelede waterstofbus.