Begroting en Miljoenennota 2023: Rijk gaat binnenkort doelmatigheid taxideel Wp2000 en taxi-regelgeving tegen het licht houden
Uit de dinsdag jl. ingediende begroting en de Miljoenennota 2023 blijkt dat de evaluatie van de taxiwetgeving in de Wp2000 hoog op de agenda staat, meldt mobiliteitsvakblad Pitane Blue. Gezien de ontwikkelingen in de taximarkt en de ervaringen van gemeenten met de regulering van de taxisector is het wenselijk de taxiwetgeving integraal te evalueren. Het doel daarbij is om te bepalen of de taxiwet- en regelgeving in de Wp2000 nog doelmatig en doeltreffend is. De taxiwetgeving is in 2015 voor het laatst geëvalueerd.
Ook zal het Rijk inzetten op de doorontwikkeling van de Boordcomputer Taxi. De lange periode van de ‘BCT-kastjes’ in de taxi is dan wellicht voorbij, gezien de mogelijke nieuwe technische ontwikkelingen. Alleen al voor personele uitgaven Boordcomputer Taxi (BCT) werden de uitgaven voor 2020 begroot op € 4 miljoen en voor 2023 nog eens op € 2.5 miljoen. Vanaf 2023 krijgt toezicht- en controle-orgaan ILT een aantal nieuwe taken, waaronder het vervolg van de Boord Computer Taxi.
Daarnaast, zo blijkt uit de ingediende begroting, staan bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoeken gepland met betrekking tot de evaluatie van de staat van de Infrastructuur, de evaluatie van de beschikbaarheidsvergoeding OV (een zeer actuele materie vanwege de dringende wens van de ov-sector en de regio’s voor meer geld) en de Midterm review van de Waddenconcessies.
Ook het gebruik van drones (onbemande luchtvaart) neemt sterk toe. Deze ontwikkeling biedt nieuwe kansen voor bedrijven en leidt tot nuttige toepassingen. Het Rijk wil deze ontwikkeling de ruimte geven en innovatie in technologie en diensten mogelijk maken. De komst van drones in het lagere luchtruim – bezorgdrones en luchttaxi’s) zorgt naast kansen, ook voor nieuwe uitdagingen. Bij de ontwikkeling moet onder andere rekening gehouden worden met veiligheid, duurzaamheid en maatschappelijke acceptatie.
De komende jaren komen er stapsgewijs meer Europese regels. Het beleid voor onbemande luchtvaart is adaptief. Belangrijkste stappen zijn: implementeren van Europese voorschriften, waaronder dynamische kaarten, zonering, producteisen en het opleiden en registreren van operatoren en piloten. Integratie van drones in het luchtruim door in te zetten op de ontwikkeling van U-space conform nieuwe Europese regels. Innovatie, kennisontwikkeling en onderzoek bijvoorbeeld naar het gebruik in steden van ‘urban airtaxis’, als onderdeel van de ontwikkelingen in ‘smart mobility’ en ‘Mobility as a Service’.
- Begroting en Miljoenennota 2023: Rijk gaat binnenkort doelmatigheid taxideel Wp2000 en taxi-regelgeving tegen het licht houden. Foto Holland.com.