Op 21 oktober treedt het Brusselse Taxiplan (eindelijk) in werking: een gelijk speelveld voor bestelde ritten, meer controle op Uber-chauffeurs – 2
In het nieuwe Brusselse Taxiplan wordt een capaciteitsattest voor iedereen verplicht (ook voor vroegere VVB-chauffeurs). VVB-(verhuur van voertuigen met chauffeur, met onder meer de Uber-chauffeurs) en taxichauffeurs die de voorbije vijf jaar in één van de drie gewesten minstens twee jaar ervaring hebben opgedaan, kunnen een beroepsbekwaamheidsattest krijgen.
De Belgische taxiorganisatie GTL onderstreept dat de VVB-chauffeurs die momenteel werken voor platforms als Uber in het bezit moeten zijn van het ‘bekwaamheidscertificaat’ voor chauffeurs. “Zij zullen moeten overschakelen van hun VVB-vergunning naar de nieuwe vergunning voor straattaxi (binnen de 3 maanden na 21 oktober). Hun voertuigen zullen moeten worden uitgerust met een digitale taxameter of een gelijkwaardig meetinstrument waarmee de in artikel 43 van de ordonnantie bedoelde gegevens op een veilige manier kunnen worden geregistreerd, opgeslagen, geraadpleegd en meegedeeld; en een apparaat dat de betaling met bankkaart, kredietkaart en eventueel elk ander elektronisch betaalmiddel en het afdrukken van een ontvangstbewijs in tweevoud mogelijk maakt, alsook de verbinding van een kaartlezer en een navigatiesysteem.” Dus meer controle op de Uber-chauffeurs.
Door de hervorming wordt het statuut van de chauffeurs versterkt. De chauffeurs kunnen voortaan zelf kiezen bij welk platform ze zich aansluiten. Het scholingstraject werd vereenvoudigd en aangepast om in te spelen op het tekort aan chauffeurs en rekening te houden met de kwaliteits- en veiligheidseisen van het beroep.
De hervorming moet het administratief beheer voor exploitanten, chauffeurs en reserveringstussenpersonen vergemakkelijken. Het contact met Brussel Mobiliteit verloopt voortaan elektronisch. De jaarlijkse verlenging voor de exploitanten en de tweejaarlijkse verlenging voor de chauffeurs zoals die nu bestaan, wordt vervangen door onaangekondigde controles van Brussel Mobiliteit. De behandelingstermijn van de verlengingsaanvragen is ingekort tot 20 werkdagen.
De geldigheidsduur van de exploitatievergunningen, die zeven jaar bedroeg voor taxi’s en vijf jaar voor de verhuur van voertuigen met chauffeur, wordt gelijkgeschakeld op zeven jaar voor straat- en standplaatstaxi’s.
Tot slot moeten reserveringstussenpersonen een erkenning krijgen om hun diensten te mogen aanbieden. Om in aanmerking te komen voor zo’n administratieve vergunning moeten de reserveringstussenpersonen beantwoorden aan bepaalde eisen. Zo moeten ze een exploitatiezetel of een vestigingseenheid hebben die geregistreerd is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, mogen ze geen sociale schulden hebben en moeten ze voldoen aan eerbaarheidsvoorwaarden.
“Deze hervorming moet leiden tot een betere dienstverlening aan de klanten dankzij onder meer een aangepast aantal voertuigen, een eenvoudiger opleidingstraject voor de kandidaat-chauffeurs en een administratieve vereenvoudiging,” vat minister-president de hervorming samen. “Een andere vernieuwing houdt verband met de platformen, die zullen moeten voldoen aan bepaalde voorwaarden om een erkenning te krijgen. Tot slot werd de tariefregeling herzien en duidelijker gemaakt voor de klanten.”
- Op 21 oktober treedt het Brusselse Taxiplan (eindelijk) in werking: een gelijk speelveld voor bestelde ritten, meer controle op Uber-chauffeurs – 2. Foto Brussel Mobiliteit.