FNV en CNV kondigen “uit boosheid over het tweede werkgeversaanbod” een staking bij touringcarbedrijven aan op 26 oktober; werkgevers zeggen “verbijsterd” te zijn
De leden van FNV Toer en van CNV Vakmensen bij de touringcarbedrijven zijn zo boos over het nieuwe cao-bod van hun werkgevers dat zij direct na de stemming hierover hebben besloten om woensdag 26 oktober te staken. Maar liefst 72,5% wees het tweede bod af, dat volgde op een eerder gesteld ultimatum van de vakbond. Lutz Kressin, bestuurder FNV Toer: “De werknemers zijn echt boos en vinden het bod van hun werkgever respectloos. Vooral de eenmalige uitkering van € 500 bruto als compensatie voor inflatie schiet in het verkeerde keelgat.”
Een nieuwe cao voor de 4.000 werknemers in de touringcarbranche lijkt daarmee nog ver weg, stelt het CNV. Samen met FNV treft de bond nu voorbereidingen voor een landelijke manifestatie op 26 oktober.
De cao is eind vorig jaar al verlopen. “De werknemers zitten inmiddels al bijna tien maanden zonder cao. Dus ook zonder loonsverhoging, en dat in een tijd van extreem hoge inflatie. Dat is echt zorgelijk”, zegt onderhandelaar Fadua Toufik van CNV Vakmensen.
Volgens Toufik houden de werkgevers nog te veel de hand op de knip. “Het tweede eindbod was weliswaar beter, maar uiteindelijk toch niet genoeg. Als werknemers voor de tweede keer een eindbod afwijzen, dan zegt dat toch wel iets. Het is een duidelijke roep om hulp, om de sector te verbeteren en de mensen te behouden. De geboden loonsverhoging is gewoon te laag, zeker in relatie tot de hoge werkdruk. En werkgevers zijn nog steeds niet bereid om een reiskostenvergoeding te betalen, terwijl dat toch de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn.”
De touringcarbedrijven, verenigd in KNV’s Busvervoer Nederland (BVN), zeggen “verbijsterd” te zijn over het afwijzen van hun cao-bod van meer dan 15 procent en de aangekondigde staking. De werkgevers boden over twee jaar gerekend ruim 15% loonsverhoging. In het eerste jaar boden de werkgevers 7% en in het tweede jaar 3%. Het afschaffen van de 5/6-regeling in 2024 zou de chauffeurs daarnaast nog eens gemiddeld 5% opleveren. “Het is echt een uitstekend bod”, zegt BVN-voorzitter Bertho Eckhardt. “We gaan met het bod verder dan andere cao’s die nu in andere sectoren wel worden afgesloten en we bieden meer dan de kerninflatie. De vakbonden hebben niet onderhandeld, alleen categorisch nee gezegd en aangestuurd op acties. Ze vertegenwoordigen gezamenlijk nog geen 12% van de werknemers in deze branche en bovendien heeft maar een deel van de vakbondsleden gestemd over het eindbod. Dan is het heel kwalijk dat enkele honderden bondsleden een terechte loonsverhoging voor alle 4000 medewerkers torpederen. Dat is zeer frustrerend.”
De werkgevers wijzen er op dat de touringcarbranche tijdens corona lang heeft stilgestaan vanwege corona (met een gemiddeld omzetverlies van 70 procent). Weliswaar werd een deel van het gemiddelde omzetverlies gedempt door overheidssteun. De oorlog in Oekraïne zorgde voor gestegen dieselprijzen, die niet altijd doorberekend kunnen worden. Deze ontwikkelingen hebben, aldus BVN, hun weerslag op de reserves van de ondernemers. Die werden zonder uitzondering kleiner of verdampten zelfs. Desondanks voerden de ondernemers, vrijwel allemaal MKB-bedrijven, tijdens de coronajaren 2020 en 2021 de afgesproken cao-loonstijgingen door (3 en 3,5 procent). En bij de nieuw af te spreken cao kwamen zij, ondanks de slechte economische vooruitzichten, toch met een voorstel voor een aanzienlijke loonsverhoging.
Volgens BVN was er bij de bonden echter geen enkel begrip voor de slechte financiële situatie van de sector en deed men aan de andere kant van de tafel onrealistische voorstellen. Het weigeren van het (tweede) eindbod vinden de ondernemers dan ook onbegrijpelijk evenals het feit dat de bonden hun eisen bleven herhalen en er geen sprake was van werkelijke onderhandelingen.
Voor wat betreft het afschaffen van de pauzeregeling, de zogenaamde 5/6-regeling, kregen de bonden hun zin in het eindbod van de werkgevers. Touringcarvervoer is onregelmatig. Bussen staan bij een deel van het vervoer regelmatig een tijdje stil, omdat het vervoer bijvoorbeeld een schoolreis of een voetbalwedstrijd betreft. Bonden en ondernemers spraken daarom in eerdere cao’s af dat een dienst van zes uur voor vijf uur betaald diende te worden. Deze regeling werd in het voorstel geschrapt, wat neerkomt op een gemiddelde loonsverhoging van 5%.
• FNV en CNV kondigen “uit boosheid over het tweede werkgeversaanbod” een staking bij touringcarbedrijven aan op 26 oktober; werkgevers zeggen “verbijsterd” te zijn. Foto FNV Toer.