Nieuwe Brusselse taxi-ordonnantie van start op 21 oktober; Taxisector ondanks “rode loper voor Uber” niet ontevreden
De twee uitvoeringsbesluiten voor de Brusselse taxi-ordonnantie – het op 9 juni door het Brussels parlement goedgekeurde ‘Taxiplan’ van Brussels minister-president Rudi Vervoort die de taxi tot ‘Chefsache’ maakte – werden op 6 oktober nog maar pas goedgekeurd of Brusselse taxichauffeurs demonstreerden op dinsdag 11 oktober alweer tegen het ‘Uber-vriendelijke’ ‘Taxiplan’ dat op 21 oktober ingaat. De onvrede onder de zelfstandige taxiondernemers is groot. Met de actie bij het Noordstation hekelden ze de hervorming die onder meer de werking van platformen regelt in de hoofdstad.
Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de Belgische taxi-organisatie GTL kan de actie wel begrijpen: “De Brusselse taxichauffeurs zijn al jaren ongelukkig,” zegt hij. “Vooral omdat het lijkt alsof Uber een streepje voor heeft: het ene moment wordt het veroordeeld voor jarenlange illegale praktijken, en het andere moment doet de Brusselse regering werkelijk alles voor Uber. En toch zijn we als taxisector niet ontevreden.” Dat lijkt tegenstrijdig, maar ondanks dat “de Brusselse regering het rode tapijt heeft uitgerold voor Uber” heeft de taxisector ook een aantal oude wensen binnengehaald: de zeer noodzakelijke aanpassing van de tarieven, automatische indexering van die tarieven, maximumtarieven voor standplaatstaxi’s en straattaxi’s en – hopelijk – een betere controle op de sector in zijn geheel.
De nieuwe taxi-ordonnantie vervangt de tijdelijke oplossing van de Brussel regering die het mogelijk maakte dat de uitbaters-chauffeurs van de VVB-sector (huurauto’s, verhuur van voertuigen met chauffeur), bijvoorbeeld Uber-bestuurders, hun werk in het Brussels Gewest konden hervatten binnen een haastig in elkaar geflanst juridisch kader. Dat werd nodig geacht na een uitspraak van het Brusselse hof van beroep waardoor de VVB-chauffeurs niet meer konden werken. Uber was tussen eind 2015 (stopzetting UberPoP-dienst na definitieve veroordeling) en eind 2021 (twee veroordelingen in 2021 in hoger beroep door de Brusselse Ondernemingsrechtbank)immers illegaal actief geweest in Brussel. Ondanks dat vond de Brusselse politiek in december 2021, ijverig gesteund door Uber – dat alvast bruikbare wetsteksten leverde – dat het platform een helpende hand moest worden toegestoken.
Bij de actie aan het Noordstation hekelde Febet-voorzitter Khalid Ed-Denguir daarom opnieuw de werking van Uber. De nieuwe regelgeving bevoordeelt volgens hem het platform via de tarieven, omdat die de gebruiker zouden aanzetten om voor een platform te kiezen. De regering “creëert een oneerlijke concurrentie”.
De nieuwe taxi-ordonnantie zorgt voor een eengemaakte taxisector, een min of meer gelijk speelveld met een gemeenschappelijk basisstatuut voor de ‘standplaatstaxi’s’ (de klassieke taxi’s) en de ‘straattaxi’s’. Dat laatste woord is er een dat de Nederlandse taxisector al weet hoe lang probeert te vervangen door het meer vriendelijke en minder pejoratieve ‘consumententaxi’ (en daar steeds maar niet in slaagt). In Vlaanderen en Brussel is het geïmporteerd van bij de Noorderburen.
Voor de klassieke taxi’s is er een bovengrens van 1.425 voertuigen en voor de platformtaxi’s van 1.825 – een merkwaardige verhouding ten voordele van de platformtaxi’s. In totaal zijn er dus 3.250 voertuigen voor personenvervoer. Deze limiet wordt om de twee jaar geëvalueerd. De eerste keer in 2025.
“GTL en de vakbonden hadden voor 2.600 als bovengrens gepleit om de sector enigszins leefbaar te houden,” zegt Steenberghen, met een lichte teleurstelling in zijn stem. Van die 1.425 taxi’s moeten er 140 e-taxi’s zijn, 50 taxi’s op waterstof en zijn 150 (uiteindelijk 200 – een verdubbeling van het huidige aantal) bedoeld voor personen met beperkte mobiliteit. Bij de platformtaxi’s zijn er 50 voor het vervoer van mensen met beperkte mobiliteit, 50 elektrische en 25 waterstofvoertuigen. Ook zijn er nog 85 vergunningen voor luxevoertuigen, de limousines.
Ambitieus zijn de plannen van het Brussels Gewest op het gebied van vergroening moeilijk te noemen. Zeker in vergelijking met andere Europese steden. Wel worden taxiondernemers nadrukkelijk aangemoedigd om over te stappen op duurzame voertuigen. Hoe dat moet gebeuren is, net als vele andere preciseringen, niet opgenomen in de ordonnantie.
Uitsluitend standplaatstaxi’s kunnen klanten zonder voorafgaande reservering vervoeren. De kilometerprijs bedraagt voor die taxi’s voortaan € 2,30 (tegen €1,80 – tarief I – of € 2,70 – tarief II nu), met een eerste aanslag van € 2,60 (€ 2,40 euro nu) en de wachttijd € 0,60 (€ 0,50) per minuut, terwijl de forfaitaire toeslag voor nachtritten € 2.00 blijft. Voor ritten met reservering door straat- of standplaatstaxi’s blijft een kilometerprijs van minimum €1,50 en maximum € 3.00 gelden. In beide gevallen is er sprake van een minimumprijs van 8 euro voor een rit.
De uitvoeringsbesluiten bepalen ook de tarieven voor ritten met of zonder reservering. Voor ritten met reservering door straat- of standplaatstaxi’s geldt een kilometerprijs van minimum € 1,50 en maximum € 3,00, een wachttijdvergoeding van minimum € 0,40 en maximum € 0,80. De eerste aanslag is minimum € 1,50 en maximum € 3,00. Ook hier geldt een minimumprijs voor een rit van € 8.00, dit alles met een maximum plafond van 200 procent van de minimumprijs ter bescherming van de consumenten.
Voor luxe-straattaxi’s geldt dan weer een minimum kilometerprijs van € 3.00, een wachttijd van € 1.00 per minuut en een eerste aanslag van € 5,00. Het maximum wordt geplafonneerd op 500 procent van de minimumprijs. Het tarief voor een rit met een ceremoniële taxi – limousine – op minimum € 90,00 exclusief btw voor een dienstverlening van drie opeenvolgende uren. Het tarief voor elk bijkomend uur bedraagt € 30,00 per uur.
“Het was hoog tijd dat de tarieven werden opgetrokken,” zegt Steenberghen. “In de andere steden, zoals Antwerpen en Gent en aan de luchthaven van Zaventem waren ze al een flink stuk hoger. En de automatische tariefindexering was al een lang-gekoesterde wens van de sector. Het maximumtarief voor platformtaxi’s is ook een goed idee, omdat zo de extreem negatieve effecten van surge pricing (sterk verhoogde tarieven bij grote drukte – WF) worden beperkt.”
- Nieuwe Brusselse taxi-ordonnantie van start op 21 oktober; Taxisector volgens Pierre Steenberghen (GTL) ondanks “rode loper voor Uber” niet ontevreden.” Redactiefoto.