TCA krijgt met nieuwe systeem meer mogelijkheden in fleetmanagement en ritbestellingen
Van Borreman overigens geen kwaad woord over de afzwaaiende leverancier. “Een rechtstreekse vergelijking tussen beide systemen zou dan ook meer een vergelijking van appels en peren zijn. Het punt waar we bij FMS tegenaan liepen, was, zoals gezegd, de nadruk op de hardware en de traagheid van ontwikkeling van nieuwe elementen in het systeem. Deze klacht hoorden we ook van andere buitenlandse collega’s die met FMS werken. Vaak wordt bij FMS wel aandacht besteed aan nieuwe ontwikkelingen, maar horen we dan ‘we zijn er mee bezig’. En dat gaat vaak niet erg snel. Wel willen we graag lid blijven van de groep Taxi.eu, die op Europees vlak een groot aantal taxibedrijven verenigt.”
In Europa werken 165 centrales in 11 landen met FMS Austrosoft. In Nederland was TCA de enige, terwijl dat in België ondermeer Antwerp-Tax, DTM, Unitax, Autolux, Gele Taxi, Vtax en Zambon Luik zijn en in Luxemburg-stad is het Colux.
Het nieuwe iCabbi-pakket biedt een groot aantal nieuwe mogelijkheden wat betreft ritaanname en het uitzetten van ritten.
“Het kunnen aansluiten van diverse taxivloten die bepaald werk als eerste kunnen verrichten, bijvoorbeeld, is een belangrijk pluspunt, maar met name ook het gemak van je eigen systeeminstellingen kunnen bepalen is een groot voordeel.”
Net als bij FMS het geval was, is de aan iCabbi gekoppelde telefooncentrale geen onderdeel van het iCabbi-pakket. “We zien via iCabbi nu wel een heleboel meer slimmigheden in het contact met de klant. Voor een heleboel routinegesprekken, zoals ‘is mijn auto al onderweg?’ kunnen we nu een ‘bot’ inzetten. Dat is een softwareprogramma dat automatische, repetitieve en vooraf gedefinieerde taken uitvoert. Zo’n bot imiteert het gedrag van een menselijke gebruiker en koppelt – bijvoorbeeld op telefoonnummer – automatisch de juiste gegevens aan de beller en voert met de klant een dialoog.”
iCabbi zorgt ervoor dat de recente contactgeschiedenis met de betreffende klant klaar staat, dus kan dit stukje ‘robot’-automatisering eenvoudige taken afhandelen. Centralisten profiteren er bij de ritaanname nu ook van dat de Google Maps-kaart automatisch opent. “Dan heb je dat overzicht steeds bij de hand en je hebt daarbij de historische gegevens in het ‘master account’ van de klant. Daar kun je per klant ook vijf locaties aan hangen. We kunnen straks ook meer uitgebreide kostencalculaties uitvoeren, bijvoorbeeld voor speciale prijzen, als we dat zouden willen. Of voor combinatieritten. En in de auto krijgt de chauffeur alle gegevens overzichtelijk op z’n eigen telefoon via een Driver App.” Alleen voor de papieren vouchers (veelal voorafbetaalde ritten) moet nog een oplossing worden gevonden. “Misschien moeten we dat via een QR-code doen.” Voor de aangesloten taxiondernemer verandert er qua apparatuur wel wat: de chauffeur heeft straks minder hardware in de taxi, maar wordt straks wel verantwoordelijk voor de aanpassing van de BCT en de taximeter. Daarvoor moet hij of zij straks zelf een contract afsluiten.
Bellen er eigenlijk nog veel mensen een taxi? “Ja, veel mensen doen dat nog. Afgelopen augustus kwamen er 40.000 ritten bij ons binnen, waarvan 25.000 via de telefooncentrale. Sommige mensen hebben liever een persoonlijk contact en bestellen niet graag via een app, maar er zijn ook diverse andere mogelijkheden, zoals de automatische taxibestelling via Taxi Butler, dat werkt ook nog prima. Inmiddels kun je ook via WhatsApp een TCA-taxi bestellen. Dat zijn allemaal verschillende manieren om de pieken af te vlakken.” Toch zijn er per shift nog altijd tussen de 2 en 4 centralisten actief aan het Wisseloordplein.
Of er een uitgebreide introductie en marketingcampagne komt en wanneer, kan Borreman nog niet zeggen. “Het is een hele onderneming, je IT helemaal op de schop, vergeet dat niet. Daar komen altijd een aantal onverwachte dingen bij kijken. Bug fixes zijn er natuurlijk altijd in zo’n nieuw systeem en al onze mensen moeten ermee vertrouwd raken. Ergens begin december stappen we over, maar we hebben dan altijd nog het FMS-systeem bij de hand, mocht er onverhoopt iets niet helemaal soepel lopen. Ik ga in ieder geval niet op vakantie.”
- Hedy Borreman: “Het grote voordeel van iCabbi is dat het cloud-based is en het grote nadeel van FMS is dat het bedrijf sterk gericht is op hardware, op de toch wel kostbare apparatuur in de auto.”