Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer houdt op te bestaan
Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer houdt op 1 januari 2023 op te bestaan. Verwijst uw taxibedrijf in zijn bedrijfscommunicatie naar www.taxiklacht.nl of het bijbehorende telefoonnummer (0900-2021881), dan is het nodig om deze verwijzing tijdig te verwijderen.
Het landelijke meldpunt voor klachten over taxivervoer werd opgericht kort na de invoering van de Wet Personenvervoer (WP2000), om de kwaliteit van de sector te waarborgen. Dat gebeurde mede op verzoek van de Tweede Kamer. Het meldpunt werd in eerste instantie ondergebracht bij de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat (2003). In 2010 werden de werkzaamheden van het meldpunt overgenomen door branchevereniging KNV en reizigersorganisatie Rover.
De huidige beheerders van het meldpunt, KNV en TX-Keur, hebben besloten het klachtenloket na twintig jaar te stoppen. Het klachtenloket was altijd al bedoeld als extra vangnet. De wet schrijft immers voor dat klachtenafhandeling in eerste instantie thuishoort bij de vervoerder. Als het reiziger en vervoerder niet lukt om een conflict onderling op te lossen, kan de reiziger – óók vanaf 1 januari 2023 – naar de geschillencommissie stappen. De Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi, die KNV samen met TX keur heeft opgericht blijft wèl bestaan.
Tot 2019 was een verwijzing naar het Landelijke Klachtenmeldpunt op de printbon of tariefkaart wettelijk verplicht. Maar op veel printbonnen, tariefkaarten, borden of bedrijfswebsites wordt er nog steeds naar verwezen. Is dat het geval, dan is het nodig de verwijzing te verwijderen. Sinds 2019 moeten vervoerders, vanwege een correcte klachtenafhandeling, hun eigen naam, vestigingsplaats en telefoonnummer duidelijk kenbaar maken aan consumenten.
- Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer houdt op te bestaan. Verwijdering verwijzing naar het klachtenmeldpunt op printbonnen, tariefkaarten en websites noodzakelijk.
Duco Douwstra
oktober 31, 2022 @ 2:09 pm
Taxiklacht heeft door wanbeleid van IVW nu ILT nooit gefunctioneerd, door het met veel subsidies af te schuiven op het KNV was al net zo belachelijk. Vanaf 2003 had de landelijke registratie ingevoerd moeten worden, die alle taxi’s per seconde hadden kunnen monitoren, zoals sommige verzekeringen dat ook doen om beter rijgedrag te belonen. Maar de ILT heeft nooit willen toegeven, nu na 20 jaar ellende een beetje schoorvoetend. Klachten zouden efficiënt en binnen 5 minuten aantoonbaar zijn geweest. Nu beroepen zij zich op de AVG HOEZO alle data gegevens worden al met velen online gedeeld. Dus IenM en ILT kom niet weer met een alternatief op een mislukking, maar doe wat jullie al vanaf 2003 hadden moeten doen doen.