Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) wil onderhandse gunning Hoofdrailnet aan NS tegenhouden via kort geding
Morgen debatteert de Kamer over de onderhandse gunning tot 2035 van het Hoofdrailnet (HRN) aan NS. Een groep ov-bedrijven – Arriva, Transdev, Qbuzz, Keolis en EBS, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) – heeft een kort geding aangespannen om deze voorgenomen onderhandse gunning aan de NS tegen te houden. FMN wil dat het proces om die concessie aan te besteden wordt stopgezet totdat er in maart een beslissing is genomen in een door FMN ingezette bodemprocedure.
Het samenwerkingsverband is het er niet mee eens dat de overheid van plan is het HRN zonder aanbesteding aan NS te geven voor opnieuw tien jaar. “In de Europese regels staat dat er eerst met marktpartijen moet worden gepraat en pas als laatste stap naar een onderhandse gunning mag worden gegrepen”, legt een woordvoerster van FMN uit. “Dat is allemaal niet gebeurd en de overheid wil meteen onderhands gunnen.”
Wanneer het kort geding, waarvan nog niet bekend is wanneer het zal dienen, wordt verloren maar in de bodemprocedure worden vastgesteld dat de Europese regels niet zijn gevolgd, dan gaat een onderhandse gunning alsnog van tafel. FMN vind het belangrijk dat de procedure nu stopt. “Nu worden de precieze voorwaarden voor de gunning bepaald, maar dat gaat zonder de markt. Het is niet gezegd dat die voorwaarden veranderen als het opnieuw wordt gedaan”, aldus de FMN-woordvoerster. “Wij vinden dat de regering alle marktpartijen moet horen voordat er beslissingen worden genomen.”
- Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) wil onderhandse gunning Hoofdrailnet aan NS tegenhouden via kort geding.