Er komt een verdere versobering van de NS-dienstregeling vanaf 7 november
Het is een uniek recept: door dreigende weersomstandigheden of verwachte technische problemen kleedt NS traditioneel de dienstregeling ‘uit voorzorg’ uit. Ook nu weer: treinreizigers hebben dankzij personeelstekort momenteel te vaak te maken met uitvallende treinen en daarom kleedt NS vanaf 7 november opnieuw de dienstregeling uit. Blijmoedig geeft het bedrijf er deze draai aan: “Zo zorgen we er voor dat treinen minder vaak op het laatste moment uitvallen. En krijgen onze collega’s meer ademruimte.” Tegelijk ruimt NS in dat bij tegenvallende omstandigheden er alsnog meer treinen uit de vaart kunnen worden genomen. NS wijst reizigers er via de bekende mantra er op “altijd de Reisplanner te raadplegen.”
Afgelopen zomer kondigde NS al aan dat de dienstregeling zou worden uitgekleed in twee stappen: de eerste stap zal begin volgende week worden genomen, een volgende stap met ingang van de nieuwe dienstregeling op 11 december. De grote boosdoener: een aanhoudend tekort aan personeel, ondanks een nieuwe cao met zeer gunstige arbeidsvoorwaarden.
De NS-top gaf begin deze maand nog aan dat ‘met man en macht’ wordt gewerkt aan het terugdringen van het personeelstekort, maar op dat moment stonden er nog 2.200 vacatures open. De NS zegt met het personeel, de vakbonden en ondernemingsraden in gesprek te gaan en ‘geen onderwerp’ uit de weg te gaan. FNV Spoor heeft al aangegeven eventueel mee te willen werken aan een eventueel noodplan. Het risico bestaat echter dat de dienstregeling nog verder moet worden uitgekleed. De reiziger is ook ditmaal weer de dupe.
Vanaf 7 november rijden op meerdere trajecten minder treinen in de daluren overdag (00.00-06.30 en 09.00 -16.00 uur) en op vrijdag de hele dag. Ook rijden er minder treinen in de spits. Ondertussen zijn veel treinen die wél rijden volgens NS nu verlengd.
Hoe ziet het plaatje er uit: er rijden minder Intercity’s op werkdagen overdag tussen:
- Schagen en Alkmaar (alleen in de spits)
- Den Haag Centraal en Amsterdam Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag)
- Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal (in de daluren en vrijdag de hele dag)
- Alkmaar en Haarlem (alleen in de spits)
Er rijden minder Sprinters op werkdagen overdag tussen
- Oss en ’s-Hertogenbosch (alleen in de spits)
- Dordrecht en Rotterdam Centraal
- Groningen en Assen (alleen in de spits)
- Den Haag Centraal en Gouda Goverwelle (in de daluren en vrijdag de hele dag)
- Veenendaal Centrum en Driebergen-Zeist (alleen in de spits)
- Driebergen-Zeist en Uitgeest (alleen in de daluren)
- Rotterdam Centraal en Gouda Goverwelle (alleen in de spits)
- Houten Castellum en Utrecht Centraal (alleen in de spits)
- Woerden en Leiden Centraal (in de randen van de spits)
- Utrecht Centraal en Leiden Centraal (vrijdag de hele dag)
- Harderwijk en Amersfoort Centraal (alleen in de spits)
En op werkdagen in de avond tussen:
- Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
- Hoofddorp en Hoorn (1x per uur)
- Baarn en Utrecht Centraal (1x per uur)
En in het weekend tussen:
- Hoorn en Hoorn Kersenboogerd
- Hoofddorp en Hoorn (1x per uur)
• Er komt een verdere versobering van de NS-dienstregeling vanaf 7 november.