Volkswagen werkt aan een nieuwe waterstofauto die 2.000 km aflegt met één tank
Volkswagen zegt aan een nieuwe brandstofcel te werken die veel goedkoper is dan de huidige en belooft waterstofauto’s te leveren die 2.000 kilometer kunnen afleggen op één tank, aldus Hydrogen Central. Het bedrijf heeft zojuist de registratie aangevraagd van een patent voor een nieuwe waterstofbrandstofcel die niet alleen goedkoper is dan de huidige, maar volgens de makers auto’s een actieradius van maximaal 2.000 kilometer kan geven zonder te tanken.
Dit betekent een wending in het standpunt dat Volkswagen doorgaans inneemt ten aanzien van waterstof. Zoals Elon Musk elke keer doet als hij de kans krijgt, ontkende de CEO van de Duitse fabrikant, Herbert Diess, het potentieel van waterstof als energiebron voor elektrische auto’s in een tweet die in mei 2022 werd gepubliceerd.
De patentaanvraag voor deze nieuwe brandstofcel, uitgevoerd in samenwerking met het Duitse bedrijf Kraftwerk Tubes, dat overigens niet exclusief voor Volkswagen werkt, laat zien dat Volkswagen de waterstoftrein niet wil missen en in stilte werkt aan de ontwikkeling van deze technologie.
Waterstofbrandstofcellen zijn, anders dan voertuigen op batterijen, in staat om hun eigen elektriciteit op te wekken. Daarvoor hebben ze een hogedruktank nodig die de waterstof in gasvorm opslaat – als het vloeibaar zou zijn, zou het bij zeer lage temperaturen moeten worden opgeslagen – en een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Brandstofcellen hebben ook een anode en een kathode zoals batterijen. Waterstof komt binnen via de anode en gaat door een elektrolytmembraan dat verantwoordelijk is voor de verdeling van waterstof (H2) in een proton (H+) en een elektron (e-). Een elektrolyt zorgt er vervolgens voor dat ze verschillende paden naar de kathode nemen.
De elektronen gaan door een extern circuit en creëren een stroom van elektriciteit – waardoor de motor van de auto werkt – terwijl de protonen door de elektrolyt naar de kathode gaan. Daar verenigen ze zich met zuurstof, die rechtstreeks naar de kathode gaat, en met het elektron, waardoor water en warmte wordt geproduceerd. De brandstofcel van Volkswagen en Kraftwerk gebruikt een keramisch membraan in plaats van het gebruikelijke plastic.
“Het grote voordeel van onze oplossing is dat deze veel goedkoper kan worden geproduceerd dan polymere brandstofcellen en dat er geen enkel type platinum voor nodig is”, zegt Sascha Kühn, CEO van Kraftwerk Tubes in een interview met Business Insider Germany.
- Volkswagen werkt aan een nieuwe waterstofauto die 2.000 km aflegt met één tank. Redactiefoto.
Hans
november 12, 2022 @ 10:23 am
Geachte Redactie: ziet via:opwegmetwaterstof.nl en via RVO.nl de nieuwste technologische innovatie onrwikkelingen in het meer gebruik van waterstof.