Een Belgische journalist droomt: een ov-pas die overal geldig is
De correspondent in Berlijn van de Belgische krant Le Soir, Christophe Bourdoiseau, droomt achter zijn bureau van een ov-pas die overal geldig is: “Ik stel me voor dat het maandticket van de Brusselse MIVB (49 euro), niet langer alleen geldig is op het netwerk van de Belgische hoofdstad maar over heel België! Stel je voor dat dit ticket je ook toegang geeft tot regionale treinen van de NMBS.”
“In Duitsland kan het binnenkort,” concludeert Bourdoiseau tevreden. “In navolging van het ‘Neun Euro Ticket’ van deze zomer, waarvan er in drie maanden maar liefst 40 miljoen zijn verkocht, zijn de regering van Olaf Scholz en de hoofden van de deelstaten er in geslaagd een landelijk geldig forfaitair ticket van 49 euro op te tuigen.” Vanaf 1 januari 2023 moet het geldig zijn op stedelijke en interlokale netwerken in Duitsland, of ze nu publiek of privaat zijn.
“Het is uniek in Europa”, zegt Volker Wissing, de (liberale) mobiliteitsminister. Sterker nog, de Duitsers doen het nu beter dan de Oostenrijkers, die de eerste groene railpioniers waren.
Het Oostenrijkse KlimaTicket kost sinds oktober 2021 1.095 euro per jaar, dus bijna dubbel zoveel als de Duitse pas voor 12 maanden (588 euro). De jaarlijkse prijs van de goedkoopste Parijse ov-pas is 717,20 euro en deze is alleen geldig in zone 4 en 5. Het doel van de vaste passen is: het gebruik van het ov aanmoedigen, maar ook om de CO2-uitstoot te verminderen en te kappen in met name de Duitse tariefjungle, in een netwerk waar meer dan 100 bedrijven actief zijn.
De vakbonden vrezen dat de Deutsche Bahn (DB) niet kan inspelen op de vraag, vooral omdat de Duitse spoorwegmaatschappij wordt geconfronteerd met ongekende operationele problemen (te weinig investeringen, gebrek aan personeel e.d). “We hebben de infrastructuur gewoon niet,” waarschuwt Claus Weselsky, de leider van de bond van treinbestuurders (GDL). “En we heben ook het personeel niet om die toestroom aan te kunnen.”
Van de nieuwe Duitse ov-pas – het ‘Deutschlandticket’ – hebben vooral stedelingen baat. Op het platteland, waar vaak geen bus of trein rijdt, zijn de inwoners minder enthousiast. Taxi’s, die in de dunbevolkte gebieden een oplossing zouden kunnen bieden, zitten ook niet in de nieuwe pas, net als de langeafstandsbuslijnen.
“Zonder onze bussen, biedt de pas van 49 euro geen compleet aanbod,” aldus FlixBus-oprichter André Schwämmlein. Ook de Duitse Consumentenbond is niet tevreden: om echt binnen het bereik van iedereen te liggen, zou het maandkaartje 29 euro moeten kosten.
- Een Belgische journalist droomt: een ov-pas die overal geldig is. Foto DB.