Mobiliteitsenquête Trends: vraag naar meer en beter openbaar vervoer – 2
Terwijl 25% van de werknemers vandaag over een bedrijfswagen beschikt, blijkt uit de Trends-enquête dat 26% van de Belgen tegen dit beloningssysteem is gekant, 20% van de respondenten heeft hierover geen mening. Interessanter is dat een meerderheid van de Belgen voorstander is van de bedrijfswagen (53,1%), hoewel 33,5% van het panel vindt dat niet iedereen een bedrijfswagen nodig heeft.
Even interessant is het verschil in visie tussen jongere en oudere werknemers. Hoewel oudere werknemers de auto van de zaak zien als een oorzaak van files, zouden jongeren beneden de 35 jaar liever een meer divers mobiliteitsbudget krijgen. Deze jongere leeftijdsgroep vindt ook dat de belastingen moeten veranderen en dat wat aan bedrijfswagens wordt gegeven beter in openbaar vervoer zou worden geïnvesteerd. Toch vindt 80% van de Belgen de bedrijfswagen nog steeds een cruciale parameter is bij salarisonderhandelingen – een soort ‘trofee’.
De helft van de werknemers geeft aan geen last te hebben van files. Een verrassend resultaat, maar één en ander kan worden verklaard door het feit dat deze helft niet met de wagen gaat werken, of omdat die groep in een regio rijdt waar nauwelijks files zijn.
Een kwart van de automobilisten (25%) stelt dat ze de helft van hun reistijd stilstaan of stapvoets rijden, terwijl 12% van de ondervraagden zegt dat dit voor hen een gewoonte is geworden. Gebruikers van bedrijfswagens (72%) lijken meer last te hebben van files dan automobilisten die met hun eigen auto gaan werken (59%). De enquête kan echter niet duiden waarom dit zo is.
Volgens de Trends-enquête is 67,6% van de respondenten tegen een kilometerheffing. Verrassend genoeg is deze weerstand groter bij de economisch inactieven en gepensioneerden, waarschijnlijk omdat hun koopkracht lager is. Gebruikers van bedrijfswagens liggen minder wakker van een dergelijke regeling, omdat men begrijpt dat ze deze kosten niet zelf zullen moeten betalen of minder dan automobilisten die met hun eigen auto rijden. Uiteindelijk is slechts 25% van de Belgen bereid de kosten te dragen van een dergelijke belasting die – en dat is geen geheim – nog steeds in Brussel op tafel ligt.
De Belgen waarderen de mogelijkheid om te telewerken en het aanbod van flexibele werktijden. Steeds meer ondernemingen beginnen dit aan te bieden, ook al weten we dat slechts één op de vijf ondernemingen een mobiliteitsbeleid voert, de naam waardig.
De meeste respondenten verwachten ook een verbetering van het openbaar vervoer, want er heerst algemene consensus dat dit onvoldoende is ontwikkeld. Daarmee vertellen we uiteraard niets nieuws en helaas moeten we vaststellen dat het huidige beleid allerminst de goede richting uitgaat. Immers, in tijden van torenhoge energieprijzen zijn de treintarieven andermaal gestegen, hoewel dit het uitgelezen moment is om automobilisten de overstap te laten maken naar het openbaar vervoer.
- “De meeste respondenten verwachten ook een verbetering van het openbaar vervoer, want er heerst algemene consensus dat dit in België onvoldoende is ontwikkeld.” Redactiefoto.