Enquête Trends: hoe ziet de Belg zijn mobiliteit? – 1.
Uit een enquete over woon-werkverkeer van het Belgische zakenblad Trends Magazine blijkt (opnieuw) dat Belgen een bijzondere relatie hebben met mobiliteit. We leren bijvoorbeeld dat heel wat Belgen jaloers zijn op bestuurders met een salariswagen (een leaseauto van de zaak).
Belgen hebben een specifieke relatie met mobiliteit. Dat is ook niet abnormaal, want het Belgische grondgebied heeft een aantal bijzonderheden, te beginnen bij de vrij korte afstanden die worden afgelegd, in tegenstelling tot sommige buurlanden.
Zijn Belgen erg honkvast? Dat is wat de Trends-studie aangeeft en het blijkt ook zo te zijn dat Belgen vooral op zoek zijn naar een baan dicht bij huis. Volgens de vergaarde cijfers woont 60% van de respondenten op minder dan 20 km van hun werkplek. Zo’n 6% van de werknemers hoeft helemaal niet te rijden, omdat zij thuis werken. Bovendien gaf 33% van de respondenten aan bereid te zijn om met de fiets te gaan werken als de afstand niet meer dan 10 km bedraagt. Meer nog, 20% van deze 33% denkt dat een elektrische fiets een perfect haalbare oplossing zou kunnen zijn voor deze verplaatsing.
Hoewel telewerken sinds de Covid-crisis de norm lijkt te zijn geworden, valt op dat dit verschijnsel wellicht overdreven is, omdat de helft van de Belgische werknemers(nog) geen mogelijkheid heeft om te telewerken. Dit geldt vooral voor de jongstewerknemers, want bijna 60% van de populatie jonger dan 35 jaar geeft aan nooit te telewerken. Dat betekent dat ze pendelen (forenzen). Boven de 35 jaar wordt duidelijk meer overgeschakeld op telewerk, hoewel dit slechts in 47% van de gevallen effectief wordt gedaan.
De helft van de Belgen (47%) rijdt met de eigen auto naar het werk, terwijl 25% een bedrijfswagen gebruikt. Volgens het onderzoek kiest slechts 2% van de werknemers om te carpoolen, terwijl 16% van de beroepsbevolking gebruik zou maken van het openbaar vervoer. De druk van de opwarming van de aarde zet Belgen ertoe aan hun gewoonten geleidelijk te veranderen. 9% van de werknemers zou al met de elektrische fiets gaan werken.
Deze fietspendelaars zijn over het algemeen jonger (onder de 35), terwijl bedrijfswagens eerder door een oudere populatie worden gebruikt (vooral 55-plussers).
Mannen maken het meest gebruik van bedrijfswagens (31,7% tegen 17,4% van de vrouwen), terwijl vrouwen duidelijk meer inzetten op carpoolen (2,3% van de vrouwen tegen 0,9% van de mannen).
- Mobiliteitsenquête Trends: hoe ziet de Belg zijn mobiliteit? Redactiefoto.