Vakbonden en werkgevers opnieuw in gesprek; Nieuw cao-‘eindbod’ van werkgevers in het zorg- en taxivervoer
Vakbonden en werkgevers (verenigd in KNV Zorgvervoer en Taxi) kwamen gisteren bij elkaar in een ultieme poging om tot een nieuwe cao voor het zorg- en taxivervoer te komen. De opening ontstond doordat de bonden hun geplande estafetteacties opschortten. Gisteren legden de werkgevers een verbeterd ‘eindbod’ neer. Dit heeft een looptijd van achttien maanden en moet ingaan op 1 januari 2023 en duurt tot en met 30 juni 2024. Opnieuw hebben de werkgevers voor deze korter lopende cao (niet twee jaar zoals eerder beoogd) een loonsverhoging geboden van 8% per 1 januari 2023 en nog eens 4% per 1 januari 2024. Ook stellen de werkgevers ten opzichte van hun eerdere voorstel veranderingen voor met betrekking tot pauzes en de doorbetaling bij ziekte.
De werkgevers willen de huidige pauzeregeling wijzigen zodat alleen onbetaalde pauze mag worden ingehouden als deze ook daadwerkelijk genoten is. In de huidige regeling mag forfaitair maximaal 12,5% van de arbeidstijd worden ingehouden. In het nieuwe voorstel van de werkgevers wordt daarnaast bij ziekte de eerste acht weken 80% van het loon doorbetaald en vervolgens 90%, tot en met het tweede ziekte jaar. Ook vervalt de wachtdag bij de eerste ziekmelding.
Ook laten de werkgevers de wens varen om terug te keren naar de oude verloonde tijdregeling. Wel stellen ze voor om de huidige regeling aan te passen, zodat deze beter in de praktijk toepasbaar is. De lengte van de dienst kan in het voorstel van de werkgevers nu per dag verschillen, wat beter aansluit bij de vervoersvraag. Tegelijkertijd maakt het voorstel het voor de chauffeurs mogelijk om privé en werk beter op elkaar aan te laten sluiten. Verder stellen de werkgevers voor om de aftrek woon-werkverkeer niet toe te passen wanneer chauffeurs gebruik moeten maken van een laadpaal die ver van de eigen woning af staat.
Vanwege de te grote technische uitdagingen stellen de werkgevers tenslotte voor om de voorgenomen online registratie van diensten te laten vervallen. Uiteraard blijft een urenregistratie verplicht, evenals het verplicht bieden van mogelijkheden aan het Sociaal Fonds Mobiliteit om deze registratie te controleren.
In een eerste reactie op het nieuwe voorstel, geeft onderhandelaar Rick Pellis van CNV Vakmensen aan voorlopig geen nieuwe acties te zullen organiseren. De CNV-leden in de cao-commissie hebben positief gereageerd op het verbeterde eindbod, zegt Pellis. “We gaan het nu voorleggen aan de leden, zij mogen het uiteindelijk zeggen.” De stemming loopt tot en met dinsdag 29 november.
• Vakbonden en werkgevers opnieuw in gesprek; Nieuw cao-‘eindbod’ van werkgevers in het zorg- en taxivervoer. Foto FNV.