Arriva dient aanvraag in bij ACM om in 2025 extra stop- en sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden en Zwolle in te zetten
Arriva heeft bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) een aanvraag ingediend om vanaf 2025 tussen Groningen en Zwolle en Leeuwarden en Zwolle extra treinen te laten rijden naast de Intercity’s van NS. Met extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen krijgt het ov in het noorden volgens Arriva een impuls en wordt reizigersgroei verwacht. De aangeboden verbindingen zijn een aanvulling op bestaande IC-lijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast verwacht Arriva op beide trajecten tijdswinst te kunnen realiseren voor de reiziger.
“Met dit aanbod geven we een enorme boost aan het ov in Noord-Nederland,” zegt Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland. “Wij zien kansen voor de reiziger daar waar mogelijkheden nu onbenut blijven. Op de Noordelijke Lijnen waar wij nu al ruim 20 jaar rijden, reizen jaarlijks miljoenen mensen naar tevredenheid. Deze succesformule breiden we graag uit naar de rest van het noorden, met de aanvragen die we nu hebben gedaan volgens het Europese principe van open toegang op het spoor.”
Naast twee stoptreinen per uur wil Arriva in de spits twee extra sneltreinen per uur rijden tussen Groningen en Zwolle, bovenop de Intercity’s van en naar de Randstad. De Arriva-sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst als het aan Arriva ligt. Door snellere treinen in te zetten, komt de reiziger vier minuten sneller aan in Groningen of Zwolle ondanks de extra stops.
Arriva wil ook twee stoptreinen per uur inzetten tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations en realiseren een tijdswinst van twee minuten. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Door snellere treinen in te zetten doet Arriva dit zonder te wachten op de aanleg van een spooraquaduct onder het van Harinxmakanaal in Leeuwarden. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen.
Hettinga: “Met meer sneltreinen, meer stations, comfortabele en snellere treinen en betere aansluitingen op andere regionale treinen, bussen én Intercity’s richting de Randstad zijn wij ervan overtuigd veel meer reizigers te trekken in het noorden. In samenwerking met provincies heeft Arriva deze succesformule eerder toegepast op lijnen in het noorden, oosten en westen van het land, die eerder door NS werden gekwalificeerd als ‘onrendabel’”.
• Arriva dient aanvraag in bij ACM om in 2025 extra stop- en sneltreinen tussen Groningen en Leeuwarden en Zwolle in te zetten. Foto Arriva.