Vanaf 2023 wordt basisbereikbaarheid uitgerold; aanbesteding flexvervoer in 2023; Hoppintaxi’s vanaf 2024
Middenin de zomer van 2022 berichtte Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters dat ze de uitrol van basisbereikbaarheid wilde versnellen. En om dat mogelijk te maken krijgt De Lijn een veel grotere rol in de uitrol van die basisbereikbaarheid.Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de regie in handen zou nemen, De Lijn was in de oorspronkelijke plannen alleen nog de interne exploitant voor het kern- en aanvullend net. De Belgische taxiorganisatie GTL had aanvankelijk graag een meer afstandelijke rol van De Lijn gezien.
De koerswijziging werd verankerd is in het OpenbaarDienstenContract 2023-2027 van De Lijn. De Lijn krijgt de rol van Beheerder van het Vervoerssysteem. Dat heeft een aantal consequenties:
- De Lijn stelt de Mobiliteitscentrale aan (een overheidsopdracht die uitgevoerd wordt door het bedrijf VIA)
- De Lijn zorgt voor de exploitatie van het vervoer op maat (naast het kern- en aanvullend net)
- De Lijn bepaalt de tarieven voor het kern- en aanvullend net, met uitzondering van de sociale tarieven. De vervoerregio’s zouden nog steeds beslissen over het vervoer op maat, maar de tarieven van De Lijn geven toegang tot de flexbussen (de opvolger van de belbus) en tot de flextaxi’s.
De rol van de vervoerregio’s en de opdeling van het vervoersnet in vier lagen (treinnet – kernnet – aanvullend net – vervoer op maat) wijzigt niet. De basis is een gelaagd vervoermodel en is opgebouwd uit vier van die lagen: de trein als ruggengraat van het ov, het kernnet (stads- en streekvervoer), het aanvullend net tussen kleinere steden en gemeenten waarin bussen voor de aanvoer naar het kernnet en het treinnet zorgen. Ook woon-werkverkeer en woon-schoolvervoer (alleen tijdens de spitsuren) kan deel uitmaken van dit net.
Dan is er nog het flexvervoer: dit kan een op afroep te reserveren Hoppinbus of -taxi(Hoppinflex) zijn, deelauto’s en -fietsen, of een ander deelsysteem. Ook Hoppinflex+valt hieronder: het aanbod voor personen met een mobiliteitsbeperking (doelgroepenvervoer).
Het is de bedoeling om deze 4 lagen optimaal op elkaar af te stemmen om tot een efficiënt vervoermodel te komen.
Volgens de tijdslijn van De Lijn wordt de marktconsultatie en aanbesteding voor het flexvervoer medio 2023 voorzien, terwijl het eigenlijke flexvervoer door de flexuitvoerders start vanaf 2024.
- Vanaf 2023 wordt basisbereikbaarheid uitgerold; aanbesteding flexvervoer in 2023; Hoppintaxi’s vanaf 2024. Illustratie Vlaamse Overheid.