Veilig en betaalbaar naar huis na het stappen? Leefbaar Rotterdam vraagt aandacht voor exorbitante taxitarieven ’s nachts
“Leefbaar Rotterdam staat voor een goed uitgaansleven in onze stad. Daarbij horen ook goede voorzieningen om veilig van en naar huis te gaan. Deze voorzieningen staan onder druk,” waarschuwt de partij. “De BOB-bussen en de nachtmetro rijden bijvoorbeeld niet meer. Dit zijn zeer betaalbare alternatieven om na het stappen op een veilige en verantwoordelijke manier mee te reizen.”
Door het verdwijnen van deze voorzieningen zijn veel jongeren afhankelijk van de taxi. Die taxi’s hebben de facto een soort monopoliepositie verworven in de nachtelijke uren. Leefbaar Rotterdam zegt al lange tijd signalen van jongeren te ontvangen over de enorme prijzen die taxi’s vragen voor een rit. Deze prijzen zijn soms wel het dubbele van de maximale tarieven die bepaald zijn.
Leefbaar Rotterdam noemt twee voorbeelden:
- Een rit van de Coolsingel naar Vlaardingen-Holy (10 kilometer) zou maximaal zo’n 34 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 70 euro gevraagd en vaak komt de ritprijs boven de 34 euro uit.
- Een rit van de Coolsingel naar Zevenkamp (11,5 kilometer) zou maximaal zo’n 38 euro moeten kosten. Te vaak wordt een bedrag van rond de 80 euro gevraagd en vaak komt de ritprijs boven de 38 euro.
Dergelijke bedragen vormen volgens Leefbaar Rotterdam een belemmering voor jongeren om uit te gaan (“wat ook de horeca omzet kost”) en zorgen er ook voor dat jongeren alternatieven zoeken, zoals (met drank op) de deelscooter nemen of zelfs met de auto gaan. “Dit zorgt voor onveilige toestanden in het verkeer die wij te allen tijden moeten tegengaan.”
Leefbaar Rotterdam wil daarom van het college weten of deze signalen bekend zijn en welke stappen er gezet worden om de uitgaanscultuur zo goed mogelijk te faciliteren. Daarom de volgende vragen:
- Welke inspanningen worden er momenteel gedaan om de BOB-bussen (al dan niet een deel, bijvoorbeeld op basis van de vraag naar bepaalde lijnen) en nachtmetro weer te laten rijden? Op welke termijn hoopt het collega deze voorzieningen weer aan te kunnen bieden?
- In hoeverre worden randgemeenten, zoals Nissewaard, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis en Capelle aan den IJssel, betrokken bij dit proces? Zijn zij bereid om hierin hun eerlijke deel bij te dragen?
- Is het college bekend met de soms schandalige prijzen die taxichauffeurs vragen aan mensen die na het stappen veilig naar huis willen? Zo ja, wat is het standpunt van het college in deze kwestie? Zo nee, is het college bereid om hier een inventarisatie naar te doen?
- Wat is het huidige beleid ten aanzien van taxichauffeurs die tarieven flink boven het maximumbedrag vragen?
- In hoeverre ziet het college ruimte om dit eventueel te verscherpen of te verruimen? Welke mogelijkheden heeft de gemeente binnen dit domein?
– Welke mogelijkheden zijn er om meer preventieve controles uit te voeren op de tarifering van taxichauffeurs? In hoeverre is het bijvoorbeeld mogelijk (rekening houdend met capaciteit en huidig takenpakket in de nacht) om de politie of Toezicht & Handhaving hier preventief voor in te zetten?
- Veilig en betaalbaar naar huis na het stappen? Leefbaar Rotterdam vraagt aandacht voor exorbitante taxitarieven ’s nachts.Illustratie Leefbaar Rotterdam.